onsdag, december 29, 2010

Springa sig frisk?

Är det möjligt att man springer bort en annalkande influensa?

Annandag jul hade jag stegring och på natten hade jag helt sjukt ont i halsen. Under arbetsdagen lättade det hela och jag for som sagt och skidade vinterns första 10 km i måndags. Efteråt stack det lite i bröstet vid inandning, antagligen den kalla luften, men på natten fick jag halsont igen och stel nacke och lite stegring igen 37,3 C.

Under gårdagen på jobbet lättade det lite igen under dagens lopp men halsen kändes lite sträv. En hastig titt på termometern efter jobbet "-13C" och jag tänkte att en kort löprunda nog ska gå bra ändå. Förutom magkrampen som störde själva löpandet mår jag idag alldeles utmärkt! Toppen faktiskt.

Kan det vara så att träningen skrämde bort den eventuella flunssan?

8 kommentarer:

  1. Hmm.. låter mycket likt influensan jag gick på. Stel nacke och mycket ont i halsen. Jag la ju mig ner och sova när jag började känna mig krasslig. Har undrat över om det kanske inte brutit ut om jag bara gått iväg till jobbet istället. Ibland känns det som om sånt där bara bryter ut om man ger det chansen.

    SvaraRadera
  2. Har också undrat över det - om man kan skrämma iväg en förkylning. Kanske bacillerna frös ihjäl?

    (lite roligt med ordet "stegring"... används i lite andra samanhang i Sverigelandet)

    SvaraRadera
  3. Kaaja: Ja vet du det tror jag kan bar stämma, åtmisntone till en viss grad. Det är väl nog inte så klokt träna om man sjuk heller... :)

    Sofie: Kanske det? Det kan bra hända! :)

    Jo jag märkte det där med stegring (är en sån där som googlar alla symtom då man blri sjuk...) att det inte riktigt gick hem på svenska. Men vad kallar man "stegring" i Sverige då? Eller är det helt kallt feber då det går över 37? :)

    SvaraRadera
  4. För mig har det fungerat att dra ut på ett pass då man känner att förkylningen är påväg och man känner sig hängig. Men om halsen är sjuk, skall man nog ta det lugnt oberoende om man känner sig pigg och kry eller dåsig, hjärnhinneinflammation vill man inte dra på sig.

    SvaraRadera
  5. Vet inte varför jag skrev hjärnhinne då jag menade hjärtmuskel =)

    SvaraRadera
  6. Det där tror jag inte är någon bra idé, det att träna med feber i kroppen. Jag tror inte man kan "skrämma iväg" en förkylning. Men man kan for sure förvärra den. Aja baja! :)

    SvaraRadera
  7. Nä, träna med feber i kroppen är nog inte så bra. Men jag tror hårt på den mentala delen. Tänker man "äh, det där är nog inte så farligt" tror jag det är mindre risk att det bryter ut än om man lägger sig ner och tycker synd om sig själv.

    SvaraRadera
  8. Kjell: Nej, inte är det nåt att leka med inte. Och jag förstod nästan att du menade hjärtmuskelinflammation. :)

    Dr. Tomas: Nej, jag menade inte att man ska dra ut på ett stenhårt pass om man är sjuk, absolut inte. Men det kanske ligger nåt i det som Kaaja försöker säga i sin sista kommentar. :)

    Kaaja: Ja, det ligger nog nåt i det där. Ibland känner man ju sig sjuk för att man vill det eller för att alla i ens omgivning är det...

    SvaraRadera