måndag, juli 25, 2011

"Anaerob backträning"

Så stod det på dagens löpskole-träningsschema.
Uppvärmning ~2km
Efter det drog vi 15 backar!
Enligt:
3 x stigning vila 3 minuter
3 x stigning vila 3 minuter
2 x stigning vila 2,5 minuter
2 x stigning vila 2,5 minuter
2 x stigning vila 2,5 minuter
1 x stigning vila 2 minuter
1 x stigning vila 2 minuter
1 x stigning vila 2 minuter
Nedjogg ~1 km
700 m barfota-jogg runt idrottsbana och på gräs.

Det finns en passlig mördarbacke (för oss halvnoviser) på spånbanan invid Botniahallen och att pressa nästan allt man orkar upp för den i 12 drag och sedan ge precis allt man har 3 gånger om, tar på krafterna. Men det är intressant med dessa anaeroba träningar (eller intervaller om man vill) det är "bara" tungt just då man utför dem, återhämtningen är rätt så snabb.

Ikväll tänder vi ljus för Norge.


4 kommentarer:

  1. Hejsan. Nu hade jag tid att undersöka mina inställningar på bloggen. Det borde det vara lättare att kommentera. Fick alltså dina två testkommentarer, men någon kommentar syns inte vid det inlägg du hade tänkt kommentera (eller kanske du gav upp ;-)).

    SvaraRadera
  2. Förvånad: Jo tack, jag gav upp med Sibbo-joggen. Ville bara säga att det tar länge för mig med innan jag kommer igång. Första 5 km är typ uppvärmning, sedan hittar jag den bekväma farten. :)

    SvaraRadera
  3. Hej, undrar bara, 3 * stigning. Hur mycket är en stigning?
    (höjd och längd?)

    Har brukat köra (ibland), slalombaken eller dess baksida. Det är en "löjlig" slalombacke. D.v.s. kan ta ca 3 min upp, + 3 min ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Hmm, svårt att säga. Försökte hitta en höjdkarta men hittade ingen.
      Jag skulle tippa att uppförsbacken gick loss på 150m och kanske en 35-45graders stigning.

      Om du är från Österbotten så finns backen på spånbanan bakom Botniahallen. En riktigt "trevlig" backe.
      :)

      Radera