lördag, december 03, 2011

En litet obekväm sanning

Jag läste en bok om egot för ett tag sedan. Något jag tycker alla borde göra en gång i livet. Även om man inte kan blir fri och upplyst bara genom att läsa en bok så är det en seriös tankeställare (ironiskt nog) på hur man egentligen tänker om sig själv och andra och hur man beter sig mot sig själv och andra. Vi tänker alldeles för mycket.

Nåväl, vad jag egentligen ville ta fasta på var en lite obekväm sanning som genomlyste hela boken. Det är egentligen två sanningar, men de går lite hand i hand.

"Det enda sanna känslan är kärlek, allt annat är produkter av ditt ego*."


"Kärleken är villkorslös."

Kan du ärligt erkänna att det är sant? Är din kärlek villkorslös? Älskar du faktiskt utan att kräva något tillbaka?

Kärleken till sitt barn är kanske det sannaste man kan komma villkorslös kärlek. Men de andra kärlekarna då? Dina föräldrar? Syskon? Ja kanske. Pojkvännen/flickvännen/maken/makan då? Här blir det genast svårare tror jag. Villkorslöst.

Det är svårt att greppa vad det överhuvudtaget innebär. Om jag erkänner att min kärlek inte är villkorslös, betyder det då att jag inte älskar eller att den inte är sann?

*dina egna tankar

3 kommentarer:

  1. Om man älskar villkorslöst känns det som att man lättare blir bränd. Då har man knappast någon gard uppe alls. Man är egentligen ganska utsatt. Jag tror jag kan älska en annan människa eller mig själv för den delen, till en viss punkt. Blir jag sviken tippar det över. Men barnen då... kan de svika mig? Troligtvis, men samtidigt tror jag kärleken till dem är mer villkorslös än till någon annan.

    SvaraRadera
  2. Om du gillar att läsa om ego kommer du att älska "A New Earth: Awakening to Your Life's Purpose" av Eckhart Tolle. Jag tror på att det finns två olika känslor, kärlek och rädsla, och att kunna älska villkorslöst är nog dit vi vill sträva! Intressant så det ryker om det :)

    SvaraRadera
  3. Mammaspring: Ja så är det nog, det där med barnen alltså.

    Cessi: Ja men det var ju den boken jag läste! :) Det är galet intressant! Och jag läser vidare! :)

    SvaraRadera