måndag, juli 02, 2012

Styrka dag II

Jag inledde min styrketräningsperiod igår. Det finns två rörelser som av någon anledning blivit mina mätningsrörelser. Den ena är benpress och den andra chins (med motvikt).

Benpressvikten har ökat från 80kg till 120kg. Vet inte om det är någon speciellt snabb ökning, men jag är stolt över den ökningen. Jag har alltid trott att jag har starka ben, men nu ser jag ju att de kanske inte varit så starka som jag trott. Och det finns utrymme för förbättring ännu.

Chins:en däremot har jag sugit katastrofalt på. Har varit svag som ett spaghettistrå fram till nu. Jag började med 97,5kg motvikt (och det var jobbigt!!) och idag är jag nere i 67,5kg motvikt. Det tycker jag är en toppen framgång!

Jag tränar ju naturligtvis en massa andra rörelser så att hela kroppen får jobba, men de där två har (förutom bulan frampå mittpartiet då) blivit mina mätstickor.

Styrketräningen idag skiljer sig dock ganska mycket från styrketräningen då jag började för 5 månader sedan. Då gjorde jag rätt långa serier med upp till 3 x 15 upprepningar och "lättare" vikter för att vänja kroppen vid vad som komma skall. Idag gör jag 4 x 6-8 upprepningar med så tunga vikter att genast jag börjar ska jag känna "att jag kommer aldrig att klara det här 8 gånger på rak". Meningen är att man ska ta ut allt i varje serie. Sedan vilar man ända tills det känns bra igen (andningen=ok och pulsen=ok) och så kör 110% igen och igen.

Jag har tre styrkeprogram för tre olika muskelgrupper. Så jag kan styrketräna 6 dagar i veckan om jag så vill. Benprogrammet är helt och hållet benstyrka. Så då jag är galet öm i bena dagen efter så kan jag träna arm- och axelprogrammet. Och då jag fortfarande har lite träningsvärk från benprogrammet och mycket träningsvärk från armprogrammet kan jag ännu en tredje dag träna programmet för bröst, rygg och mage. På den fjärde dagen då bena känns bra igen så tränar jag dom med fullt ös igen och armar och överkropp får vila. På så vis har jag (läs PT:n) skapat en god cirkel för min muskulatur. :)

Dessutom säger PT:n och andra källor att det inte finns något som bränner fett så effektivt som styrketräning.

Vad säger ni om det påståendet?  
"Hear hear!" 
eller 
"Put a sock in it!"
?

5 kommentarer:

  1. Intressant inlägg. Och vad duktig och stark du är!
    Angående vad som är effektivast är jag tyst - men är helt på den linjen att de som styrketränar har snyggaste kropparna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jenny! :)
      Ja så är det väl. Men det gäller kanske att hitta en balans, det blir lätt till att man får en oxnacke? ;)

      Radera
    2. Äh, du kan ju chilla lite med oxnacksövningarna kanske? ;)

      Radera
  2. HEAR HEAR! Speciellt 6.30 på morgonen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast då sover jag ännu. Väldigt djupt. Ska vi säga 13:30 på morgonen? ;)

      Radera