tisdag, augusti 09, 2011

Huvudvärk och trötthet

Trots att jag nyss sovit i 14 timmar känns det som jag gott kunde gå och ta mig en liten nap. Men jag ska nog försöka vara vaken under dagens lopp, till kvällen får man sedan sova bäst man vill. Imorgon återvänder jag även till jobbet igen. Jag hade tänkt göra ens något konstruktivt under dess två lediga dagar, men jag har bara vilat och sovit. Blir bra med lite rutiner igen.

Jag har en förskräcklig huvudvärk. Den kommer från mina axlar. Jag har tydligen spänt mig så under loppet att de är helt i lås och släpper knappt någå blod upp till hjässan längre. (kanske därför man är så trött också?). Jag var på en rätt smärtsam 45 minuters massage av axlar, nacke och rygg igår, men jag vaknade ändå med en dundrande huvudvärk. Jag gillar egentligen inte att äta värkmedicin, eftersom de inte botar själva orsaken till smärtan utan bara bedövar den, men i detta fall tackar jag och tar emot. De tar i alla fall udden av smärtan.

Johanna, som sprang in 251 km på 48 timmar i helgen (hur galet är inte det?), nämnde hennes bottenlösa hunger i ett inlägg. Vilket är helt förståeligt. Om man springer så där mycket borde man ju vara hungrig eller hur?
Nu har ju jag inte sprungit ens i närheten så många kilometrar som henne, men man tycker att man skulle vara sugen på lite energi även efter 69 km. Varför tappar jag aptiten helt i flera dagar efter maraton (och nu även längre lopp ;))? Samma dag och dagen efter brukar jag vara lätt illamående. Beror det på att magen och inälvorna skumpat upp och ner under en lång tid och inte riktigt hittar sin plats igen? Eller har man stressat kroppen så till den milda grad att den inte vet sitt eget bästa? Min kropp är ju ändå rätt ovan med dessa längre sträckor...

6 kommentarer:

  1. Först nu kommer jag in på blogspot-bloggar. Har ju velat kunna kommentera jättelänge! STORT GRATTIS till din prestation, grymt jobbat!

    Hungern kommer säkert. Jag brukar inte vara hungrig heller efter maraton eller sex timmars. Tror min hunger efter 24 (och nu 48) timmar uppstår av att tempot varit så lågt så kroppen hinner med. Försök i alla fall att ät en del, för du behöver ju nog det!

    SvaraRadera
  2. Johanna: Tackar! Känns stort också! Har redan börjat fantisera om 12-timmars lopp. :)
    Jo hungern brukar nog komma efter några dagar, tycker bara att det är så märkligt...Och jo, äter nog! :)

    SvaraRadera
  3. 12 timmar i Nurmo i september kanske? :)

    SvaraRadera
  4. Johanna: Du läser mina tankar! Eller har du kapat min dator? :D

    SvaraRadera
  5. Sanna: Men kan du sova efter längre, hårdare lopp? Inte min kropp...

    SvaraRadera
  6. Sanna: Natten efter brukar jag inte sova så bra, ligger bara och försöker vända mig utan att det ska göra ont. Dagen efter brukar jag vara rätt pigg, men sedan kommer tröttheten som en vägg och så sover jag minst ett 12-timmars pass. Efter det är allt som vanligt igen. :)

    SvaraRadera