onsdag, april 24, 2013

Astmatisk lenkki

Usch vilken fruktansvärt obehaglig lenkki jag hamnade på idag. Det var obeskrivligt tungt! Jag ville inte få någon rytm alls i andningen och det kändes som om jag haft en tung last kring bröstkorgen hela tiden. 6,5 km kunde jag ändå registrera på funbeat idag. Sakta mak kan man börja bygga upp antalet kilometer igen. Min en kompis hade dock sprungit in nästan 23 km innan klockan slog 08:00 i morse!? Jösses liksom!

Skavsåret gjorde inte alls ont under lenkkin, men jag kände att det skavde hela tiden. Och då jag tog av sko och strumpa så hade jag ett blodigt compeed på hälen. Vad kan jag göra åt skorna? Jag känner att det är en kant där (det är det där häl-stödet) som är roten till det onda, men jag vågar inte gå och hamra i skorna själv med risk för att det kan bli värre. Kan man månne gå med dom till en sportaffär eller är det skomakaren som vet vad man ska göra? Nån som har erfarenhet?

2 kommentarer:

  1. Inte lätt att komma med något gott råd här inte. Det är bara att konstatera att du hade otur med skorna. Det har man ibland, onödigt ofta till och med. Man borde få löpa 15 km i skorna innan man betalar. :-)

    Jag har sprungit åtskilliga kilometrar med blödande fötter genom åren. I de flesta fallen har det varit en söm som orsakat skavsåret. Ofta så obetydlig att man knappt märker den med handen. I något fall har jag använt plåster (stark tejp) i skon i stället för på foten. Men det vill ju inte hållas där. Det skall vara extremt bra tejp. Men huden blir så småningom tåligare på problemstället.

    Ett tips är att du springer kortare länkar med skorna, varvat med andra skopar, tills huden hunnit bli tjockare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Argh! Det är så störande bara!
      Och ja det var ett bra tips till försäljare av länkkare. Det skulle verkligen kunna kallas bra service om man fick testlöpa doijorna lite. Tror nog att 5 km löpning skulle räcka också. Det är ju nämligen så korta sträckor jag sprungit nu de senaste tre gångerna.

      Idag tar jag ett par andra skor dock, eftersom skavsåret inte läkt ännu.

      Radera