torsdag, november 22, 2012

Vad skulle du göra...

...om pengar saknade betydelse?


 

7 kommentarer:

  1. Fantastiskt!
    Jag är faktiskt glad över att jag kan besvara den där frågan, jag gör samma saker som om pengar inte hade någon betydelse. Väldigt bra video, en riktig reality check.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst?
      Jag kan inte verkligen inte påstå att jag gör det jag vill göra. Men det är inte heller så att jag gör något jag verkligen inte vill göra. Och skulle jag få ta mina nuvarande kolleger med mig så skulle jag kunna sopa gator eller tvätta kloaker och vi skulle ha lika galet kul varje dag, precis som vi har nu! :)
      Så det funkar.

      Radera
  2. Det där är en ganska svår fråga, men jag tror att jag skulle göra samma sak som jag gör nu. Frågan är kanske mer om jag skulle kunna göra samma saker som jag gör nu, för har utbildning någon betydelse om pengar inte har någon betydelse? Mitt jobb skulle se ganska annorlunda ut om inte "var tvungen" att skaffa sig en utbildning för att få ett jobb. Om pengar saknade betydelse skulle ju alla kunna jobba med det de vill oberoende av utbildning (man startar eget, just do it). Men ja, jag är nöjd med mitt jobb, jag gör det inte för pengarna (i så fall hade jag inte bytt inriktning, skulle tjäna betydligt mer som julkisjohtaja).

    Fast det skulle kanske vara roligt att träna på heltid också. Men å andra sidan skulle det inte vara lika roligt längre om det blev det jag ska göra varje dag, liksom... Kanske skulle jag resa mer, om det var gratis liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, det är inte lätt att välja ens då man får. :) Jag vet faktiskt inte vad jag brinner för. Kost, hälsa och människans psyke kanske? Kanske.

      Fast nog kan man behöva utbildning (för att bli bättre på det man gillar) trots att pengar saknar betydelse. En far som är fiskare utbildar kanske sin son i fiskandets konst om sonen är intresserad. Det betyder väl inte att man kan kalla nåt utbildning bara för att utbildningen inte instutionaliserad?

      Jag skulle också resa hela tiden om det var gratis! :)

      Radera
    2. Måste korrigera lite i den sista meningen... Det betyder väl inte att man INTE kan kalla nåt utbildning bara för att utbildningen inte instutionaliserad?
      ...blev det månne rätt nu?...

      Radera
    3. Nä, det har du rätt i, men jag tänkte ju på den form av utbildning jag bedriver och som jag älskar att bedriva. Den typen skulle kanske (men inte säkert) försvinna om pengar saknade betydelse. I alla fall tror jag inte att alla som idag jobbar som lärare skulle kunna göra det. Eller så skulle man, men äntligen kunna undervisa tillräckligt små grupper.

      Radera
  3. Det där med att träna på heltid har jag också funderat på.
    Kost, träning, sömn, välmående och hälsa överlag är ett av mina största intressen. MEN om jag skulle ägna den mesta av min vakna tid åt det, skulle nog den passionen försvinna. På samma sätt gillar jag att skriva, men skulle jag exempelvis jobba som journalist försvinner hela kreativitet och charmen (har provat!). Därför tror jag att jag gör vad jag vill, att vara konstnär skulle inte vara något för mig ;) Behöver mina rutiner.

    Och det där med arbetsuppgifter, ja jobb är jobb. Men du får vara sjukt tacksam och glad för du har bra kollegor :)

    SvaraRadera