måndag, juni 17, 2013

Eeeeh aj, mina vader...

...inte så att jag gråter, men det är omöjligt att gå som en människa på morgonen. Tänk det? En ynklig 5km-lunk där vaderna belastades i fem minuter om vartannat 3,5 gånger skapar sådan träningsvärk?

Hur som helst, det går nog över. Igår spelade vi Badminton med Le Äss. Och vi spelade lika. OCH det gick fort. Då vi spelar på helger på dagsturer så brukar 15 minuter av någon anledning kännas som 45 minuter, men inte igår. Passet var över på några minuter... Skoj var det också! :) 
Utöver det så lunkade jag till och från Badminton-passet så jag fick sannerligen in mina Run for the Sun -kilometrar.

Denna dag har startat med Äppel&Kanel -plättar och en seriös slurk kaffe. Grymma plättar. 2,75 kolhydrater per plätt och inte en endaste j*vla banan är inblandad. Jag försökte en gång laga ett av alla de där banan-plätt-recepten som snurrar över allt, men det var så otroligt vidrigt att jag fick slänga allt! 

Grundreceptet till LCHF-plättarna (4-5st i medelstor panna) är:
4 ägg
1 dl grädde
1 msk smält smör

Vispa och stek sedan i smör på medelhög värme (4:an av 6 möjliga). Här är det inte frågan om några kolhydrater alls. Detta recept brukar jag använda då jag lagar exempelvis köttfärsfyllda Crêpes.

Om jag vill trixa till det lite så dubblar jag grundreceptet och så lägger jag till:
- 1 tsk fiberhusk i grädden och rör om med gaffel
- En knivsudd bakpulver
Och vispar ordentligt med elvisp och steker sedan i smör. Grötportionen (35g) innehåller 22g kolhydrater, delat på 8-9 plättar = 2,75 kolhydrater/plätt.

Om ni vill äta som varma rekommenderar jag att göra det med lite vispad grädde. För övrigt är de godast som de är då de är kalla.

Bon Appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar