lördag, april 17, 2010

The big secret - målsättning III 2010

Ok gott folk! Här kommer den, min stora hemlighet som jag gått och pantat på sedan julen. Jag hade inte tänkt avslöja den ännu, men eftersom det inte alls gick enligt förhoppningarna så kan jag berätta för er nu.

Min lilla resa i torsdags gick längs med järnvägsspåret till Tammerfors för att delta i urvalsprovet del I till Polisyrkeshögskolan. Därav min plötsliga fokusering på armstyrka här under våren. Trots mina försök att bli stark så började jag inte styrketräningen i tid och det var det som det föll på i konditionstestet. Konditionstestet består av sju delar, om man missar på två så avbryts hela urvalsprovet och man blir tvungen att åka hem.

Konditionstestet:
Komplett beskrivning finns här!
-Uthållighet: 1 500 meter
löpning
minimikrav: maximitid 7.15 min. för män, 8.00 min. för kvinnor
-
Magmuskeltest, från ryggliggande till sittande med stöd för benen och så att armbågarna vidrör knäna med en 2,5 kg:s vikt (5 kg för män) som hålls med händerna bakom nacken.
Minst 15 godkända prestationer på 30 sekunder.
-Passering över en 2 m hindervägg (2,3m för män)
Tre försök att passera över väggen är tillåtna
- Dockbärningstest
En docka som väger cirka 80 kg skall lyftas på rätt sätt och flyttas 20 meter
- Armhävningstest
Neddragningar (chin-ups för män) med övre stång och ryggstöd, motgrepp med axelbred fattning, 70 procent av den egna vikten dras i en fortlöpande rörelse till hakhöjd.
Minst 5 godkända prestationer.
- Bänkpresstest
37,5 kg:s vikt (62,5 kg för män)
Fötterna får inte ta i golvet, baken skall vara i kontakt med bänken, prestationen skall utföras utan avbrott.
Minst två godkända prestationer
- Simning
simning 100 meter utan avbrott.
minimikrav: tid högst 3 min


Löpningen gick loss på 7 minuter och 9 sekunder. Har aldrig sprungit så fort så länge förut 4,43 min/km. Helt förskräcklig upplevelse, hade blodsmak i munnen efteråt och hosta. Men jag fixade det! :)

Antalet magmuskelprestationer 22st.
Väggen klarade jag med godkänt.

Dockbärningen klarade jag. Den var tung, tung så in i norden. Och jag gjorde lite fel med ryggen och det kände jag nog av också efteråt.

Men sedan kom smällen. Armhävningarna: jag klarade inte en endaste en. Ok, det var jag faktisk beredd på men sedan kom bänkpressen: första gick bra men sedan då jag skulle pressa den andra så "föll" stången snett och jag fick den varken justerad eller upp efter det.
Summa: Två underkända = bara att åka hem.

Mannen som övervakade sade lite manande till mig att om jag hade haft bättre teknik på bänkpressen så skulle jag ha klarat det. Men han gav mig råd och tips om träning inför nästa gång.
Lite surt var det ju att åka hem då man kämpat hårt och läst en hel del, men det var en fin erfarenhet och nu känns det mera bekant om jag söker dit igen. Det är nämligen inte så många som kommer in på första gången. Där fanns två flickor som var där för tredje gången.

Stämningen var toppen under provet, alla hejade på varandra och om det var nån som hade det lite extra tufft så hejade man bara mera! Jag skulle inte ha klarat väggen om dom inte stått där och ropat och hejat! Fin grupp av människor, det kommer att blir en härlig klass för de som blir antagna. Det finns 24 platser för svenskspråkiga studeranden men man har inte på många år lyckats fylla platserna. Om jag inte minns fel antogs 9 studeranden förra året. Så, det är inga enkla grejer det är frågan om.

Jag hörde till gruppen som inledde urvalsprovet med konditionstestet, så eftersom jag inte klarade testet så hann jag aldrig pröva på de övriga delarna som alltså var ett psykologiskt test, prov i examensspråket samt ett skriftligt prov. Vilket var både tur och otur. Å ena sidan skulle det ju ha varit lite synd att man skrivit en hel massa och sedan faller helt ut ur beräkningen på grund av att man inte klarat konditionsprovet. Å andra sidan så skulle man ju ha fått veta lite vad de skriftliga proven går ut på och hur de ser ut i verkligheten. Så här är det i detta vårt liv. Man kan inte alltid få allt!

Vad tror ni? Skulle jag inte te mig bra som polis?
Eller åtminstone i "polis-solglasögon"?
(för alla poliser har ju "polis-solglasögon")

Ok, skämt å sido, nog om det. Nu fortsätter jag mot målsättning II som alltså är Kitivippu Ultra 2010!

Ha en riktigt fin lördag!

9 kommentarer:

  1. Försök igen, du fixar det nog! Jag tror du blir en utmärkt polis. Men kanske du skippar polissolglasögonen? Med stetsonhatt på skulle du nästan se ut som en sheriff från amerikanska södern.

    SvaraRadera
  2. Jill: Tack för det! :) Va menar du? Ser jag inte snygg ut i glasögonen? ;)

    Mycket svårt att skriva det där "Kivitippu" som denna gång blev "Kitivippu" och så finns det ju "Kvittipuppu" a'la Leif Loket Olson från förr... :)

    SvaraRadera
  3. men HERREGUDARS DÅ LIZA, VAD TUFF DU ÄR! Sök för allt i världen in nästa gång igen! Jag har kvinnliga bekanta som både sluppit in på fösta gången men de flesta har nog varit tvungen att testa flera gånger. Det är inte lätt. Jag tror du skulle passa jättebra som polis!
    Mitt drömyrke som barn var faktiskt polis och orsaken till min "värnpliktsdröm" (kolla tillbaks till mina sju fakta). Man fick ju extrapoäng i ansökningen om man hade gjort värnplikten. MEn nu tror jag har släppt allt.
    Lycka till med Kvittipuppu Ultra!:)

    SvaraRadera
  4. Det var ju intressant att läsa att du när sådana drömmar :)

    Du ska absolut pröva igen om du känner dig motiverad. Nu har du ju mycket tid på dig att träna upp det som det brast på den här gången.

    Skulle det vara så att det inte lyckas då heller så har du ju i alla fall prövat, vilket ger en viss sinnesfrid (på det området) i framtiden.

    Du passar bra med brillorna. Det är bara hatten som fattas :)

    Jag sökte faktiskt in till psykologi på ÅA för 5 år sen, alltså efter att jag blivit klar från Hanken. Det är en lång historia som jag inte kan gå in på här. Anyway, jag kom inte in men det var riktigt riktigt nära. Jag vågar säga att hade jag inte haft så otur med frågorna så skulle det ha lyckats. Jag tror att jag aldrig har varit så motiverad för något som när jag läste till inträdesförhören. Men sen räckte inte motivationen nästa år och så hände en massa annat. Men dit jag ville komma var är att jag är glad att jag testade ordentligt den där ena gången. Nu behöver jag inte hänga upp mig på att jag aldrig testade iaf.

    Jösses vad jag babblar...

    SvaraRadera
  5. Vilken hemlighet du har pantat på :) Nej men gud så tufft. Fin prestation av dig. De e bara att försöka på nytt nästa år. Du var ju inte långt ifrån att fixa det nu, så nästa år fixar du det! Bra kämpat!

    SvaraRadera
  6. Oho sanon minä =),e det så du får sjunga watsi gonna doo,watsi gonna do when I come for juu ;)?

    SvaraRadera
  7. Cecilia: :) Ja det gör jag väl nog. Kivitippu blir spännande! :)

    Tomas: Ja tid har jag verkligen! Det blir att scora fullpoäng på alla konditionspunkter nästa år i så fall! :) Och ja, jag vet vad du menar. Jag var sååå in i nordens nervös inför provet och jag visste att jag kunde ha tränat mer, men jag var tvungen att försöka i alla fall, annars skulle jag ha ångrat det i all oändlighet.

    Jenny: Eller hur? Gissa om det varit svårt att hålla tyst? :)

    Maria K: Heheh, niinpä! :D

    SvaraRadera
  8. Synd att det inte funkade den här gången. Men det är bara att försöka igen, du klarar det säkert!!

    SvaraRadera
  9. Äh, vad synd att det inte gick vägen den här gången. Men nästa år igen! Då klarar du det nog!

    SvaraRadera