måndag, november 01, 2010

Måndagslöpning

Min kloka och trevliga vän Kaaja brukar tala om måndagsträningen och hur viktig och framför allt riktgivande den är för resten av veckan. Detta är ett faktum och jag instämmer helhjärtat i hennes resonemang.

Därför begav jag mig ut på måndagslöpning idag. Det blev ingen löpning på hela förra veckan, ja förutom de där småspurterna man springer under Badminton-passet då...men, anywho så tog jag det lugnt idag. 6,3 km, 43 minuter och en medelpuls på 157 slag/minut. Gemytligt med andra ord. Imorgon tar vi i lite mera, men inte så det ryker riktigt ännu.

Sen vill jag bara kort avreagera mig: Jag blir G A L E N på fotgängarna och bilförarna i denna stad!!!!!! Fotgängarna har inte lärt sig högertrafiken och bilförarna struntar i trafiken helt och hållet. Man springer nog med livet som insats ibland då man lunkar längs gatorna i staden. Det går inte en dag heller så att jag inte ser åtminstone två bilar som helt kallt kör mot rött, inte gult, RÖTT!!

Så där ja....

Hur är trafikvettet i era nejder?

5 kommentarer:

  1. Här är trafikvettet helt OK faktiskt, kanske mest för att jag springer på platser där det inte finns så mycket människor :) I centrum går det också helt OK, för det mesta. Men det är superfrustrerande om man hamnar vänta en längre tid för att korsa vägen, här släpper inte bilisterna en över, inte ens på övergångsställe!

    Nu när det blir mörkt måste man vara extra försiktig. Jag har en reflexväst men den är så stor och klumpig, jag skulle vilja ha den där Casall-västen. Var får man tag på en sån?

    SvaraRadera
  2. Vilka värmande ord, tack! Bilisterna tycker jag är allmänt vänligare här. Ofta stannar de och släpper en över vägen. Men fotgängarna! Ojoj.. Ofta grupper på 3 eller fler som evisas med att ta upp hela trotoaren och vägrar flytta på sig och ge plats vid möte. Jag förstår inte. Hur är man funtad när man går i bredd och vägrar ge plats vid möte? De flesta beter sig som om de inte ser. Men alltså, man måste ju bara se att nån kommer emot. Så många gånge jag tänkt blogga om det där. Ofta som jag får stanna upp för att inte springa rätt in i klungor av fotgängare eller helt enkelt hoppa ut på körbanan eller i dikesrenen. Diket. Dit borde jag knuffa dem. Bastards!

    SvaraRadera
  3. Håller helt med om måndagsträning, man måste ju börja veckan bra så blir hela veckan bra :) Sen måste jag erkänna att jag nog är en av fotgängarna som inte kan högerregeln ;) Skyller på att jag är uppväxt i maxmo där det inte fanns cykelvägar så man gick på vänster :D

    SvaraRadera
  4. Jill: Ja är det itne knäppt att man inte får gå över? ... Jag vet inte var man får de där västarna, jag har också en som är stor som ett tält...

    Kaaja: Ja det är galet, i med dem i diket bara!
    Jag tror faktiskt att bilisterna i Österbotten och framförallt Vasa är de oförskämdaste i hela världen!

    Heidi: Jahaa, så det är därifrån det kommer? ;)
    Menar du på vänster sida av bilvägen eller?

    SvaraRadera
  5. Det är nog sådär halvbra I Jeppis. Förstås är det ju barnen som inte har lärt sig riktigt trafikvett ännu som är de de mest irriterande momenten. Sen borde alla ha lampa och reflexväst, vilket inte alla använder, på sig även om man rör sig på upplysta ställen.

    Bilisterna tycker jag borde köra enligt svenska trafikregler vid övergångsställen som innebär att man som bilist alltid skall stanna vid övergångsställen om man kan antyda att en fotgängare skall gå över. I Finland tror jag att man enbart är skyldig att stanna om fotgängaren (eller cyklisten som leder cykeln) har satt sin fot på övergångsstället eller åtminstone en fot har lämnat trottoaren. I jeppis får man nog se efter för att fast man står med både fötterna på övergångsstället om än i början så kan det susa en bil förbi! Svenskarna är faktiskt jättebra på att stanna vilket troligtvis grundar sig på att man får en halvsaftig böter om polisen råkar vara i farten. Det blev ju lite av en "kulturkrock" att flytta hem till Jeppis igen.

    SvaraRadera