lördag, november 27, 2010

Tjena tjena!

Så var man tillbaka då! EN temperaturskillnad på 30 grader Celsius är absolut märkbar ska ni veta. Nästan så man är rädd att frysa bort den lilla solbrännan man lyckats få att fästa... :)

Det var varmt och skönt. Det finns en fantastiskt stor strand och underbara berg att vandra i, men mycket mer än det tilltalade inte. Jag visste ju nog att det är en turistort men jag saknade ändå något. Lite lokal kultur eller personlighet om man kan säga så? Det fanns liksom bara hotell på hotell på hotell. Varenda kvadratmeter var upptagna med hotell, inget annat att se än hotell. Detta åtminstone på sydkusten, dvs ca. Las Meloneras - San Augustin. Men vi var uppe på Roque Nublo på 1790 m höjd och det var helt fantastiskt.

Jag har inte fått lika fina eller trevliga bilder som på Kreta (med undantag för bergsvandringen då) men jag ska bjuda på några ändå:

Detta var en rätt så trevlig utsiktspunkt tack vare golfplan som bidrar till lite grönt, för övrigt var det muchos hotellos.

Vi sökte beachen i evigheter...
till sist visade det sig att vi vikit av och till huvudvägen som leder raka spåret till dynerna ett antal gånger.

Detta under en av avvikningarna.

En vattenlös kanal?
På kartan fanns det vatten, men i verkligheten inte ett spår av vatten.
Nån som vet varför eller vad det är frågan om?
(Och jag är så blek att jag nästan skrämde bort solen...)

THE Beach.
Helt otroligt! Sand så (nästan) långt ögat kan nå! Fantastiskt!

Beachen var faktiskt ett av de ställen där vi såg folk som var under 60 år.
Ön kryllar av pensionärer.
"Vanliga" pensionärer och nudist-pensionärer...

Jag gjorde som de flesta andra 10-åringar på Aqualand,
jag flätade håret.
Stödjande av lokalproducerat.

Och vad är nu en lördagskväll utan Premier League?

Här börjar den kringlande vägen upp mot bergen.
I fjärran ser ni stranden...

Redan på vägen upp till startplatsen var man bland molnen. :)

På toppen!
(Har inga visbara bilder från vandringen upp)

En riktigt bergsklättrare.
Man blev verkligen knäsvag då man kollade på bergsklättraren...

Jag!
Bakom mig går det raka spåret ner!

Fina utsiktsbilder

Gissa om jag brände skallen där upp i bergen?
Gissa?
Jag fick alltså ta bort flätorna, det gjorde bara för ont liksom.

Man börjar förbereda julen även på denna ö.

Sist, men verkligen inte minst:
Världshistoriens bästa pizza. ALDRIG ätit så god pizza. Inte ens i New York.
Fyra olika ostar och Iberian ham (lufttorkad skinka).

Om ni har vägarna förbi Gran Canaria ska ni alltså går en sväng via
Pasta y Pizza
Maximilians
Las Meloneras
Det stämmer,
pizzan ser bättre ut än vad jag gör!
:)

Så, bu börjar vardagen igen. Lördagslänk!

5 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka! Fina bilder.

    SvaraRadera
  2. Åh, nostalgi. Som vi rullade runt i de där sanddynerna som små! Och den där kanalen har nog inte haft vatten i sig så långt bak jag kan minnas...
    Ni ser ut att ha haft det toppen i alla fall!:)

    SvaraRadera
  3. Var det trevligt att komma tillbaka till denna köld? Det ser nog ut som att ni haft en riktigt mysig resa.

    SvaraRadera
  4. Jill: Tackar och tackar! Börjar vänja mig vid kylan nu, så det känns inte så himla kallt! :D

    Tomas: Tack! Borde jag låtit dom hänga med? :)

    Linda: Aha, Börja fundera om det är nån sorts, översvämmnings-tsunami-bortstyrnings-kanal? Och jo, kul hade vi!

    Cecilia: Nej det var det inte, det var liksom så plötsligt kallt. Men nu har man vant sig och det är helt sjukt skönt att få sova i egen säng! :)

    SvaraRadera