onsdag, april 06, 2011

Semi-ultra-intervaller

Jag fantiserar lite om någon form av ultraintervaller. Men kanske inte så där fullt ut för min egen del ännu. Semi-ultraintervaller pour moi.

Min lilla fantasi går i banorna:
Start 08:00: 6 km
kl. 10: 8 km
kl. 12.30: 8 km
kl. 14.30: 8 km
kl. 16.30: 8 km
kl. 18.30: 6 km
kl. 20.30: 6 km

Så skulle man få in 50 km på en dag men också hinna återhämta sig bättre och spara på knäna och dylikt än om man sprang 50 km i ett kör.

Vad tror ni som eventuellt kanske vet nåt om saken? För lite/mycket tid mellan varven? Om jag tar det i mysfart så springer jag nog 6 km på ~40 minuter och 8 km 50-55 minuter.

Eller är det helt mega-mesigt?

7 kommentarer:

  1. Jag har ingen erfarenhet, men enligt mig så är alla sträckor som innhåller orden "50km" allt annat än mesigt =)

    SvaraRadera
  2. Kjell: Heheh, ok låt gå för det! :)

    SvaraRadera
  3. Heidi (heidilandia_.ratata.fi)onsdag, 06 april, 2011

    Jag har inte heller någon erfarenhet men det ser bra ut. Säg till om du vill ha sällskap! :D

    SvaraRadera
  4. Det där låter tufft! Kanske jag skulle våga mig på något liknande i sommar :) Så jag håller med Kjell, det är nog allt annat än mesigt! :)

    SvaraRadera
  5. Heidi: Då det beger sig kan det vara trevligt med sällskap jo! Måste komma igång lite först bara! :) Vi återkommer! Andra som vill haka på är hjärtlig välkomna! :D

    Lee: Hej! Och jo, det kanske du kan! :) Den som hinner först rapporterar hur det var! Ok?

    SvaraRadera
  6. Låter ju hur coolt som helst, men sätt alla sträckor lika långa skulle jag säga. Om man nu ändå skall stiga upp klockan 8 en ledig dag kan man ju lika gärna börja med en 8k. Om det prompt skall vara 50 km totalt så ta 4 x 8 + 2 x 9.
    Dra ihop nån facebook grupp så kan vi göra det tillsammans nån gång i slutet av maj (efter HCR)

    SvaraRadera
  7. Johan: Menar du det? Jag fick faktiskt rådet att dra ner det totala antalet kilometer så här inledningsvis. Men jag kanse provar en "lätt" version först och så tar vi en heavy-weight i grupp i slutat av maj/början av juni? :)

    SvaraRadera