onsdag, april 13, 2011

Vibram och dagens

Igår gick jag en promenad med mina Vibram-Merrel. Det blev en runda på 7,2 km, under vilken jag sprang i uppförsbackarna. Intressant, men det behövs nog ett antal gånger innan man kan säga nåt. Det uppenbara är ju att steget blir helt annorlunda eftersom man automatiskt räddar hälen och springer på tårna/framfoten. Då jag sprang den sista backen så insåg jag att man nog inte behöver springa så hemskt "högt uppe" på tårna som jag gjort tidigare. Huvudsaken att man håller hälen från marken.

Detta naturliga steg kräver precis allt och lite till av vaderna, så det lönar sig inte att springa någon längre sträcka så här i början om man är ovan. Jag sprang 2 km i ett kör i höstas utan skor och jag kunde inte gå på en vecka. Jag lärde mig den gången och ska skynda långsamt den här gången.

Idag sprang jag 8,8 km på 50 minuter. En fart kring 6,15 min/km. Detta med helt vanliga länkkare, mina vackra turkosa länkkare.


Mina lår mår inte riktigt bra dock. Vet inte om de faktiskt inte återhämtat sig från maran för tre veckor sedan (!?) eller om jag sprungit sönder dem eller skadat dem under maratonloppet. De är ömma hela tiden. Jag har återhämtnings-sprungit och stretchat och ätit, men de vill liksom inte. De är bara trötta och ömma hela tiden. Värkmedicin gör ingen skillnad, förutom att de eventuellt tär ännu mera på muskulaturen. Kanske ett stycke massage skulle vara på sin plats nu? Eller hade det varit på sin plats redan tidigare?

Hur som helst, hur har ni det? Allt ok? Vår i sinnet?

5 kommentarer:

  1. Jag är ingen skadeexpert, men då jag hade problem med låren hjälpte massage. Om du går hos en idrottsmassör kan du berätta där hur det varit, och så kan de ge bästa möjliga behandling. Jag har sagt det förr, men säger det igen, dina skor är otroligt snygga!

    SvaraRadera
  2. Massage kan nog vara en bra första åtgärd. Massören kan säkert säga om det är något annat det är frågan om.

    SvaraRadera
  3. Jill: Ja, jag tror nog det får blir massören nästa! Idag låren inte så sjuka dock (förstås, eftersom jag nämnde saken högt...). Men en massage är nog på sin plats ändå. OCh tack, jag tycker också att de är snygga! :)

    J: Ja, så är det nog. Boka en tid jag ska! :)

    SvaraRadera
  4. Massage är väl aldrig fel efter en mara... Funderar själv på det med värk i både vader och lår efter "min" mara.

    Är också inne på att försöka att byta löpsteg till lite mer på tå, får se om jag testar efter Stockholm Marathon.

    Klart att det är vår i sinnet och spring i benen nu!


    Krya på kroppen nu!

    SvaraRadera
  5. Janne: Ja tack! Kroppen mår märkbart bättre idag. Har inte besökt massören ännu dock, men det är på gång! :)

    Jag såg några Five-fingers löpare i Rom också, tufft tycker jag! Snart kanske man själv fixar det?

    SvaraRadera