tisdag, mars 13, 2012

Batteri-träning

Åter ett "Mitt-livs-första". Batteri-träning (Patteriharjoitus), kallade PT:n det. Men det är en fri översättning från finskan så jag vet inte om det låter vettigt?

Passet såg ut enligt:
Uppvärmning 10 minuter: Motionscykel (allt annat var upptaget)
-15 x knäböj (lårträning på "maskin", minns inte motvikten...)
-15 x bänkress (endast stången = 20 kg)
-15 x triceps (motvikt 15kg)
och dessa tre varv om.

Löpning i fem minuter för att dra upp pulsen (~0,8km)
-15 x baklår (motvikt 25kg)
-15 x någonting... (jag minns inte vad det var här...)
-15 x magmuskler (maskin/ställning, motgrepp med armarna benen dras upp mot bröstet)
och dessa tre varv om.

Löpning i fem minuter för att dra upp pulsen (~0,8km)
-15 x övre rygg (på maskin, sittandes och lutar sig lite bakåt och drar en stång med brett grepp mot bröstkorgen. Motvikt 20 kg?)
-15 x biceps (motvikt 15kg)
-15 x rygg (på ställning)
och dessa tre varv om.

Löpning fem minuter. (~0,8km)
Nedvarvning 15 minuter (~2km)

Låter det bekant för någon? Vet ni vad det kallas? Eller är detta cirkelträning?
Det här kändes riktigt bra. Man höll liksom "lågan uppe" hela tiden med den där löpdelen mellan varven.

På torsdag har jag styrketräning. Då blir repetitionerna kortare men hon har dragit upp motvikterna ganska ordentligt.

Imorgon är det bara "roligt" med ett pass Badminton. De senaste gångerna har ju varit dunerförluster så jag vet nu inte hur j*val roligt det egentligen varit. Men under träningens gång har vi (som vanligt) drabbats av hysteriska skrattsalvor, så lite roligt har det väl ändå varit? :)

1 kommentar:

  1. i Finland kallas det även på svenska för batteri-träning :) drar det på mitt gym där jag jobbar :)

    SvaraRadera