lördag, mars 17, 2012

Lördags-spinnet

Det blev av även denna lördag. 45 minuter hardcore spinning med en av de hårdaste spinning-dragarna och som även råkar vara min PT. Men jag gillar henne för hon kör med en. Det finns allt för många som konstant påpekar att "man får dra ner motståndet om man vill", "lugna ner sig" osv. Nog vet man ju det då man kommer in dit nog, att man kan ta det lugnare om det känns som om hjärtat är på väg ur bröstkorgen. Eller hur? Dom ska väl driva en till att gör ens allra bästa? Tycker jag i alla fall.

Efter spinnet blev det än en gång ett Body-pass. 55 minuter. Jag har ännu lite problem med hand-fot-och-hopp-kordination men skam den som ger sig va? Nästa gång vet jag att jag absolut kan ta större tyngder till muskelkonditionsdelen av passet. Progress has a sweet taste.

Enda som lite gnager mig är att jag hållit på i 4 veckor nu och jag varken blivit mindre eller väger mindre. Jag kan förstå att vågen kanske inte droppar på en gång och man bygger muskler*, men något kunde väl hända? Nåväl, vi kommer att ha en mellan-status-check om någon/några veckor så då hoppas jag det hänt något.


*Tycker faktiskt att det är lite struntprat det där med att muskler väger mer än fett -snacket ibland. Jag menar om en person med 10-50 kilos övervikt inte går ner i vikt eller minskar i omkrets då de tränar varje dag och äter enligt kostråd bara för att de "bygger muskler" så är det nog något som inte stämmer?

Hur som helst, jag är en mycket mycket gladare och piggare person än jag var för 4 veckor sedan så ni ska inte för nåt i världen tro att jag sitter här och klagar! Jag älskar hur allt känns just nu.

Cheers mates!

7 kommentarer:

  1. Ainos lördagspinning är så bra! Min favorittimme på LL men tyvärr hinner jag sällan gå på just den timmen eftersom den oftast krockar med jobbet.

    Och oroa dig inte, resultaten kommer säkert så som du kämpar och tränar :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Jag tror också att du kommer att se resultat snart. :) Tar du nå formbilder på dig själv?

    SvaraRadera
  3. Heidi: Ja jag hoppas det. :)

    Jenny: Nä det gör jag faktiskt inte. Bra idé! :)

    Cecilia: Allright. :)

    SvaraRadera
  4. Sv; Tack så mycket för den fina kommentaren! :-)

    Ojdå, väldigt strongt gjort, imponerande!
    Det låter bra. Lite pepp och sånt gör att motivationen höjs lite grann.
    Och lycka till, du kommer nog att klara dit mål!

    SvaraRadera
  5. Ja! Alla passledare ska pressa deltagarna att ta ut allt och lite till. Softa kan man göra hemma.

    Ja, det är humbug att muskler väger mer än fett. Substanserna väger ungefär samma sak, muskler marginellt lite mer. Man kan inte lägga på sig flera kilo muskler på kort tid, kroppen klarar inte av att bygga så snabbt. Har hört att kroppen max kan bygga 2 kg muskler per år, resten är fett. Men vet inte om det talet stämmer. Men, däromkring. PER ÅR! Däremot så lagras det vatten i musklerna när man tränat (muskeln går bokstavligt talat sönder, brister lite och det behövs vatten för att reparera detta). Därför går man upp lite i vikt när man börjar träna. Det samlas vatten i musklerna och eftersom du hela tiden tränar samlas det vätska i andra muskler när en blir frisk (klar?) igen. Annars tycker jag att det är ganska svårt med mängden mat när man tränar så där mycket. Man blir lätt lite hungrig.

    SvaraRadera
  6. Jenny: Det kommer vi båda! ;)

    Kaaja: Precis!
    Och jo tack det där köper jag när som helst. Ökad vattenmängd låter både vettigare och mera troligt. :)

    SvaraRadera