tisdag, december 28, 2010

6,5 km

Dagens löpning gick loss på 6,5 km 46 minuter = 7,23 min/km. Temperatur -13 C, känns som -20C. Magkramp.

Inte den bästa av löprundor med andra ord. Men nu är jag hemma och mår bra.

Under gårdagens skidpass gav jag mina förra-året-införskaffade-skavsårsframkallande-skidskor ännu en chans. De klarade inte av att leverera. Efter 5 km började det bränna på hälarna igen...
Så, det blir att köpa nya. Fort ska det gå om jag ska hinna skida in dem innan långloppet 13.2!

Eftersom jag nu ska simultant träna inför både ett långlopp på skidor och ett maraton, har jag tänkt att jag inledningsvis kör de korta rundorna (5-14 km) löpandes och de långa sträckorna (15-35 km) på skidor. På så sätt tränas uthålligheten utan att slita allt för mycket på leder och knän.

Upplägget fram till skidloppet skulle vara typ 2-3 korta löp-pass i veckan och 2 längre skidpass per vecka. Det skulle, om allt går enligt plan, ge mig ungefär 250 km i skidspåret innan loppet.
Sedan efter 13.2. (skidloppet) har jag ännu 2-3 veckor på mig att springa några längre löprundor till fots om jag så vill.
250 km är i och för sig inte så väldigt mycket, men då ska jag ju inte i mål på 2:30 heller.

Vad säger ni, låter det vettigt?

3 kommentarer:

  1. Låter vettigt i mina öron (men jag är ingen expert). Blir spännande med satsning mot båda de loppen!

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken utmaning med ett längre skidlopp och ett längre löplopp så nära inpå varandra. Jag har ingen erfarenhet av något liknande men ditt upplägg verkar nog helt vettigt. Skidar jag Botnia Vasan tänker jag nog inte försöka ha någon större press på mig. Kanske 5 timmar ungefär

    SvaraRadera
  3. Sofie: Tack för det! Fö rmig är du i alla fall mera expert än vad jag är! :)

    Cecilia: Heheh! Mitt enda mål är att slå den gamal tiden på 6 h och 30 minuter! :)

    SvaraRadera