torsdag, december 30, 2010

Snurrig

Jag blev helt sjukt snurrig av hostmedicinen jag köpte. Alltså snurrig, som om jag hinkat i mig mändgvis med sprit -snurrig. Munnen kändes konstig, som om jag inte skulle kunna prata. Tur att ingen var hemma just då så jag skulle ha blivit tvungen att sluddra till det.

Resilar, heter hostmedicinen. Den innehåller Dextrometorfan som tydligen är en opiumalkohol som brukar användas i hostmedicin. I sverige lär det dock inte saluföras längre och är klassat som narkotika. Men här i Finland får man nog köpa till sig av blaskan i vilket apotek som helst. Snus är i sin tur drogklassat på den finska sidan....

Nu är det ju frågan om mikroskopiska mängder som används i medicinen, så jag tror jag det inte är någon fara med mig. Orsaken till att jag blev snurrig är nog högst antagligen att jag tog första dosen i överkant och på tom mage. Och sedan en till normal dos 2 timmar senare fortfarande på tom mage...

5 kommentarer:

  1. Trist att du blev sjuk. Men nu vet vi alltså det - träna inte om man känner sig lite sådär.

    Blir en enkel fylla detta nyår. Fasta fram till imorgon och dubber dos hostmedicin.

    Hoppas du kryar på dig snart!

    SvaraRadera
  2. Krya på dig. Skippa bubblet i morgon och kör på hostmedicin enbart. :)

    SvaraRadera
  3. Sofie: Exakt! Idag blir nog bara att ta det lugnt. Ska ligga i sängen hela dagen och sover säkert vid tolvslaget... :)

    Cecilia: Tack! Det ska jag göra! :)

    SvaraRadera
  4. Är den receptfri den där medicinen också? Är den effektiv? Jag har en hemsk hosta och skulle gärna ta något som biter. Snurrig är jag från förr ;)

    SvaraRadera
  5. J: Ja det är den. Men den var inte slemupplösande...Bisolvon blev följande hostmeducin! :)

    SvaraRadera