söndag, december 19, 2010

La recipé et le trainement! ...eller nåt...

Det blev löpbandslöpning igår eftersom det var så okristligt kallt där ute!
7,2 km på 48 minuter. Det ger en medelhastighet på 6.4 min/km eller 9 km/h.
Upplägget följande:
3 km uppvärmning 7.2 min/km
100 m 5.4 min/km
100 m 5.12 min/km
100 m 4.48 min/km
50-70 m 9.13 min/km (gång)
50 m 7.2 min/km ( lätt jogg)
Detta upprepades 5 gånger
och sedan nedvarvning 6.4 min/km den resterande sträckan ~1,5km tror jag det var...
Totalt: 7,2 km

Pepparkaksmuffins LCHF-style:
Kring 35 muffinsar (små muffinsformar)

8 dl mandelmjöl
8 ägg
8 msk smör
8 knivsuddar bakpulver
3 tsk pepparkakskrydda
1-4 tsk stevia (eller sötningsmedel) efter smak och tycke, man måste prova fram vad man gillar.
0,5 msk fiberhusk
1 dl vatten
Kanel (om man vill)

Vispa ner fiberhusk i 1 dl vatten låt det svälla i en medelstor skål (några minuter) medan du blandar de torra ingredienserna.
Blanda sedan ned de torra ingredienserna med fiberhusket. Rör om ordentligt.
Kläck ner alla 8 äggen i blandningen, rör åter igen om ordentligt med en t.ex. matsked. Smält smöret och rör sedan ner det i blandningen. Försök få en så jämn och fin smet som möjligt (fiberhusken "klimpar" till det i början)
Klicka med ett redigt matskedsmått smeten i varje muffinsform och strö sedan kanel på varje muffins så det får lite färg. Det ryms ungefär 16-18 muffinsar på en plåt.
In i ugnen 200 C i ca. 10 minuter.

Lycka till! :)

1 kommentar: