torsdag, mars 10, 2011

Om att göra ingenting

Man blir förvånansvärt trött av att inte göra någonting. Kom hem från jobbet idag bytte om lite inomhuslöpning och skulle just sticka iväg till löpbandet då jag såg att någon nappat bilnyckeln men ändå inte tagit bilen. Så jag bytte om till vanliga kläder och tog en dag på soffan. Efter att nu kollat två stycken halvtimmes serieavsnitt från sofflocket är jag helt avdankad, slö och degig.

Tror nog man mår bäst av att röra på sig, ens lite och att inte bränna hjärnceller på tv-rutan. Klart man behöver koppla av ordentligt ibland, men jag tror faktiskt inte att TV-tittande är någon vidare form av avkoppling.

Hur som helst, imorgon ska jag och en kollega ordna frukost på jobbet. Vi äter frukost tillsammans varje fredag. Tycker det är helt fantastiskt!

7 kommentarer:

  1. ja hur ofta kopplar man av genom att göra absolut ingenting, bara ligga ner och glo/blunda? Alltid ska det vara något "störande" moment vid sidan av; handarbete, bok, tv, dator.. Men det är svårt att göra ingenting och verkligen göra ingenting!

    SvaraRadera
  2. Vilan är ju lika viktig som själva träningen, ur ett helhetsperspektiv för att förbättra prestationsförmågan.

    Så vila med gott samvete du bara :)

    SvaraRadera
  3. Ibland träder Murphys lag in och då får man vika sig för det ödet. Samtidigt lever, i alla fall vissa, vi i den tron att vi har ett fritt val. Det kommer dagar och dagar.

    SvaraRadera
  4. Tomas: Jo, lite vila ska man nog ha. Jag menade bara att TV-tittande inte egentligen är att vila enligt mig.
    Tror inte du att vi har ett fritt val?

    SvaraRadera
  5. Jodå, vi har absolut ett fritt val i 99% av alla situationer, det gäller inte bara träning och vila. Det är viktigt att komma ihåg. Det är oxo ett intressant livsfilosofisk ämne som jag inte hinner/orkar, eller väljer, att utveckla helt nu eftersom då skulle jag sitta här och skriva hela dagen :)

    SvaraRadera
  6. jag tror att har man ett stillasittande jobb så är det bättre med en promenad/träningspass när man vill rensa skallen. Har man ett fysiskt tungt jobb kanske teve-soffan funkar bättre. Kanske?
    man blir inte piggare av att se på teve iaf, även om jag tycker det är nåt av det bästa som finns. :D

    SvaraRadera