måndag, juli 04, 2011

Arbetar-pass

Vilket pass under dagens löpskola! Jag hoppas jag kan ta mig till jobbet imorgon.

Jag vet i alla fall vad jag faktiskt behöver arbeta på: styrka och stretch!

Vi gjorde några "enkla" övningar för höftböjaren där man lyfter benet rakt upp (benet är också rakt) och över en häck och ner igen. Upprepa 20 gånger från sida till sida och byte sedan ben. Detta gick rätt ok, lite sendrag under foten (av alla ställen?) men annars ok.
Sedan skulle man liksom svänga benet över häcken såsom de gör då man faktiskt löper häck (eller heter det "hinder" på riktig svenska?) Detta gick också helt ok, bättre skulle det väl ha fått gå men det var inte bedrövligt...

Sedan skulle vi stå bredvid häcken/hindret, typ 30 cm ifrån, ta ett lååååångt steg åt sidan under häcken och sedan följa med med resten av kroppen. Samma procedur upprepas från andra sidan. Detta. Tog. På.

Det bara knakade i knän och leder och man kunde lika gärna mörbultat låren med en sån där kötthammare, för de var helt slut efteråt.
Sedan joggade vi lite runt spånbanan invid Botnia-hallen. Därefter började träningen.
2 x 400 m (2 min vila mellan passen)
3 x 300 m (90 sek vila mellan passen)
4 x 200 m (1 min vila mellan passen)

Jag hade en fotisspelare framför mig som fick agera hare, vilket funkade bra för mig! Det är mycket enklare att springa fortare om man har någon att ta rygg på, vet ni? Farten kan jag inte säga något om med säkerhet (jag hade ingen klocka med mig, men nästa gång, då!) men jag tyckte hon (fotisspelaren) sade att första 400 m gick loss på två minuter och nföljande 400 på 1:50. Vad ger det för fart? Kanske kring 4,75 min/km? Liiite fortare skulle det alltså kanske nog ha fått gå ändå? Men det är svårt (dock inte omöjligt) att springa hårt med döda lår... ;)

Avslutningsvis joggade ni ner ytterligare ett varv runt spånbanan som är kanske 2 km lång? Sådant. Är mycket glad att jag gick med i löpskolan. Man pressar helt enkelt inte sig själv så som en tränare eller utomsteånde gör. Dom känner inte din smärta/trötthet/eller-vad-man-nu-har-för-ursäkt och kan därför pressa, pressa och kräva mer ut av dig!

Heja alla tränare! Ni rockar!

7 kommentarer:

  1. Häck och hinder är två skilda saker. Häckar är de som man hoppar över om man springer 110/110 meter häck (eller 400 meter häck) och hinder är det man hoppar över då man springer t.ex. 3000 meter hinder (t.ex. det hinder som finns vid vattengraven).

    För övrigt: 400 meter på 2 minuter betyder 5:00 min/km och 400 meter på 1:50 betyder 4:35 min/km :)

    SvaraRadera
  2. Johanna: Aha, ok! Tack för den! Varje dag lär man sig nåt nytt!

    Tänkte väl nog egentligen i dylika banor, men sen började jag tänka för mycket och funderade över om man använder ordet "Häck" på risksvenska också i denna bemärkelse eller är det bara en växtlighet mellan grannarnas tomter och ett slangord för rumpa där på andra sidan östersjön... Åter en gång ett bevis på att det sällan lönar sig att överanalysera... :)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Men jag vill ju också vara med i löpskola! Johanna hann reda förklara detdär med häck och hinder och så tror jag det kom med ett tryckfel i misstag. Tror Johanna menar 100 häck(för damer) och 110 meter häck (för herrar) Det är den sträcka som går under benämningen "korta häcken". "Långa häcken" är 400 m, sträckor längre än det löps med hinder. Så visst, det heter nog häck. :)
    H: en lillasyster till en fd. häcklöpare. :)

    SvaraRadera
  5. Cecilia: Allright, jag får väl tro på er då! :)
    Du måste pressa era lokala förmågor och föreningar lite så kanske de får till en löpskola? :)

    SvaraRadera
  6. Stans enda sportbutik ordnade ju en redan i våras, men det var ju då. De borde ordna den i flera repriser. Jag hade inte passligt de få kvällar löpskolan ordnades.

    SvaraRadera
  7. Haha, ja precis 110/100 skulle det stå, inte 110/110 :)

    SvaraRadera