måndag, september 12, 2011

Zumba!

Jösses hörni! Jag deltog i mitt livs första Zumba-pass idag och det var det roligaste jag varit med om på länge! Jag kände mig nästan lite fånig där jag stod och kastade höfter, armar och ben upp och ner och till höger och vänster och kunde inte för mitt liv sluta le! Hon som drog passet var galet mysig och energisk och visslade varje gång ett rörelse ändrades. Visslandet tyckte jag var lite småkul faktiskt.

Jag kan bara inte låta bli att försöka få in åtminstone ett sådant där pass i veckan. Jag älskar att dansa, men det blir liksom aldrig riktigt av mellan jobbet, löpningen och sovandet att bara dansa av sig där hemma. Dessutom lägger man av allt för snabbt om man blir trött på hemmaplan. Så, jag tror Zumba blir ett fint alternativ till att få dansa samt att få in lite omväxling till löpandet eftersom jag inte är medlem i något gym.

Har ni Zumbat?

Idag har vi kört igång Projekt julafton på många håll. 14 veckor till jul och då ska vågen visa -5kg. Nu gäller det att hålla ihop och göra vårt bästa. Och vara ärliga. Jag kommer att rapportera även om vikten skulle går åt fel håll, det sporrar nog till att se till att det i inte händer igen!

3 kommentarer:

  1. Nu har jag skapat gruppen!! 5 kg lättnad heter den. Välkommen!!

    SvaraRadera
  2. Inga illa Liza, men jag tycker du skulle lite börja tänka på ditt kommande maraton och inte hålla på med en massa annat. Man behöver knappast hålla på med bantning om man tränar till ett maratonlopp. Och zumba e ingenting för dåliga knän. Ut och spring nu och gör Honolulu-loppet till ditt livs lopp!

    SvaraRadera
  3. Kaaja: Japp! Jag är med! :)

    Anonymis: Tack för omtanken, det gläder mig! :)
    Tycker dock inte att jag tänker för mycket på en massa annat. Jag lever ju mitt liv. Livet upphör inte för min del bara för att jag har ett maratonlopp på kommande. :)
    Honolulu-loppet ligger dock inte bäst till att bli det bästa loppet någonsin, eftersom det kommer att vara väldigt hett och fuktigt där. Jag njuter hellre av loppet, människorna och miljön. :) Och så ska det ju semestras lite också.

    Jag bantar inte. Jag väljer min mat så att jag ska må bättre och eventuellt bli lite lättare, vilket ju är till fördel om man är löpare. Dessutom äter jag mycket mat i form av kött, ost och ägg, så själva energiintaget är det inget fel på. Jag försöker bara låta bli att äta sådant som får min kropp att må dåligt. Och jo, en del kanske nog kan tänka på vad man stoppar sig trots att man ska springa ett maratonlopp eller ultralopp. T.ex. jag. Jag kan inte äta vad som helst fast jag skulle springa en mil varje dag. Min kropp funkar inte så. Det skulle vara trevligt om det var så, men nu är det inte så.

    Mina knän är inte dåliga, jag har vad som kallas ett löparknä. Vilket alltså inte är ett fel i knäet utan i senan som sträcker sig från höften ner till knäet längs med yttre sidan av låret. Den är alltså lite för kort och borde stretchas. Om man inte gör det kan det uppstå en grym värk i knähöjd under löpning. Under Zumban lade jag inte märke till någon smärta i knäet.

    Personligen tycker jag att det är bra med lite variation i träningen. Det lilla jag har som variation (Badminton och nu lite Zumba) tror jag inte kommer att påverka min löpning på något negativt sätt. Tvärtom. :)

    SvaraRadera