söndag, augusti 12, 2012

När åt du senast?

Har just slukat boken "The Four Purposes of Life" av Dan Millman, på några timmar. Ett stycke etsade sig speciellt fast på hornhinnan, eftersom det slog huvudet på spiken för min egen del och jag helt enkelt aldrig tänkt på det på det viset.

Fritt översatt från engelska:

När var den senaste gången du endast åt - inte åt medan du läste eller såg på TV eller lyssnade på radio eller pratade eller kollade din mobil eller dator, utan den senaste gången du bara satt och åt, endast åt - såg på maten, luktade, smakade och njöt av maten, medveten om att du tuggar och sväljer? När var den senaste gången som mat var tillräckligt för att uppta din fulla uppmärksamhet?
  Ofta är vi människor uttråkade av nuet. Den huvudsakliga svårigheten med att lära sig att leva och delta i den gällande stunden är att vi egentligen inte vill det. Det verkar inte vara tillräckligt för oss, för vi är egentligen inte uppmärksamma. Är det inte fascinerande hur vi kan fördjupa oss i ett tv-spel eller en film i flera minuter eller timmar, men vi kan inte vara uppmärksamma på vår mat i mer än några sekunder? Tankarna i våra rastlösa hjärnor flyger av och till mellan det förflutna och framtiden genom minnen, fördömanden, ånger, återspegling, förutseende, planering och förväntan. Och inget av det har något att göra med denna stund.

God natt.

2 kommentarer:

  1. Ja, det där med att äta PÅ RIKTIGT det händer typ aldrig för mig. :D Jag gör alltid andra saker medan jag tuggar. Typ läser dagens tidning, diskuterar med bordssällskapet, kollar telefonen och så. Dagens sätt och leva för mig.

    SvaraRadera
  2. Jag ser alltid på tv, datorn eller VBL då jag äter. Alltid. Tror att om jag skulle börja kolla på och fundera över maten skulle jag kanske inte äta så mycket...hmmm? Det kanske är en bra idé ändå? ;)

    SvaraRadera