söndag, december 06, 2009

Självständighet

Idag firar vi 92 år av självständighet i detta vårt vackra Finland. För vår generation är frihet och fred i vårt land en självklarhet, och vad är väl bättre än det? Ingen oro för morgondagen och man kan rör sig fritt på gatorna. Trygghet.

Vad vi allt för ofta glömmer är att hedra minnet av de som som kämpat och de som dött för att vi ska kunna ta vår frihet för given. Allt för få är de som deltar i uppvaktningen vid hjältegravarna och allt för få är de som överhuvudtaget går dit. Jag går dit eftersom min farfar är begravd där, men jag misstänker tyvärr att jag inte skulle gå dit om det inte vore för honom. Av en ren händelse, för några år sedan råkade jag och mamma komma dit samtidigt som uppvaktningen tog vid. Efter det har jag försökt få reda på vilken tid det är varje år. Trummor och fanbärare, lokala officerer och föreningar. Riktigt fint.
I dag är uppvaktningen kl. 11:30 vid hjältegravarna!

Här följer några bilder från förra årets uppvaktning.


En glad självständighet åt er alla och låt oss känna stolthet i att vara finländare!

4 kommentarer:

  1. trevlig självständighetsdag!
    Du har nog rätt att det är allt för få som deltar i uppvaktningen vid hjältegravarna. För ett antal år sedan sprang jag ju själv där och lade ner kransar pga av ett visst föreningsmedlemskap men nuförtiden har jag nog blivit lat och sov bort årets uppvaktning. Någon dag skall jag nog återuppta mitt deltagande i uppvaktningen.

    SvaraRadera
  2. Trevlig självständighetsdag på dig också! Och vad fint att vara med på uppvaktningen av hjältegravarna.

    SvaraRadera
  3. Så fin tradition du har. Ha en fin självständighetsdag!

    SvaraRadera
  4. Cecilia: Det var säkert en kiva upplevelse att få vara med på riktigt! :)

    Snorkkis: Tack det samma! :) Det var en stackare som spelade trumpet unde uppvatkningen, mycket fint spelade han nog men det blåste kallt så in norden och han spelade med bara fingrar mot iskall trumpet! :)

    Jenny: Ja det är rikgit kul faktiskt! Hoppas du hade en fin dag själv!

    SvaraRadera