onsdag, december 30, 2009

Valla!

Lade till ytterligare 4km på skidsaldot igår efter jobbet. Det var dock så bakhalt och jag var så trött i armarna efter premiärturen att det lämndade på 4km.

Senare på kvällen anlände svärföräldrarna med tipps&trix-lådan och jag fick lära mig hur jag kvickt och enkelt kan få fäste och glid på skidorna utan att plocka fram strykjärnet! :)

Japp, idag blir det jobb, köpa valla, eventuellt en skiddräkt, Badminton och slutligen en seriös sov-session i Liverpool-lakanen som är så röda och fina! :D

3 kommentarer:

  1. jo det finns ju såna där smidiga burkar. De är bra när man är stressad, skall man dock på någon längre läng på ca 15 km uppåt får man nog ta till vallarjärnet om man vill ha glid under hela länken.jag är också på strykjärnsnivån, jag borde synnerligen uppgradera mig

    SvaraRadera
  2. Cecilia: Hur är det egentligen med det där strykjärnet? Hur ska man veta när det är rätt temperatur för paraffinet? De där vallningsjränen verkade vaar lite dyra bara...kring 60€? Ett strykjärn får man ju för 20-30 om man vill...

    SvaraRadera
  3. Jag är synnerligen ingen vallningsexpert men det ska nog vara vallarjärn om du frågar proffsen mest pga att vallningsresultatet blir så mycket bättre i och med att vallarjärnet håller jämn temperatur vilket ett strykjärn inte gör= resultatet mycket bättre. Olika paraffiner skall värmas in på olika temperaturer, vilken temperatur står nog oftast på förpackningen/emballaget (det går ju nog att värma in dem vid andra temperaturer också men det finns ju en temperatur som är optimal). Med ett vallarjärn så är det ju bara att ställa in ratten på 70 grader ( om det skall vara det) och börja värma in vallan medan du sällan vet hur varmt strykjärnet är (kanske det står nånstans hur många grader en prick är och två prickar är och så, jag vet inte). För att dessutom minimera risken att du förstör skidans underlag ( som heter något fint tror jag men jag kommer inte på ordet) och därmed kan du ha nytta av din skida i några år mer, köp vallajärn! :). (att skida är slutligen inte så billig hobby, men vad är nu billigt, vallorna kostar ju en hel del också i längden)

    SvaraRadera