söndag, september 12, 2010

Hur mycket ska man dricka egentligen?

Jag har funderat lite fram och åter på hur mycket eller lite man borde dricka före och under ett träningspass och jag är lite osäker på om jag kanske dricker för mycket egentligen?

Under en 6-7 km -runda så här på hösten tar jag sällan med mig någon tvålburk* att dricka ur men säg under en 10 km -runda dricker jag första tvålburken vid 3-4 km, sedan dricker jag en till vid 6-7 km och den sista då jag är färdig med passet. Är det för mycket? Hur mycket dricker ni?

*Små flaskor som finns i dryckesbälten och som ser ut som handtvålsbukrar/doserare.

5 kommentarer:

  1. Jag har oftast med mig vatten bara om jag springer över en timme. Då försöker jag dricka var tjugonde minut+om jag blir törstig! Men det är säkert väldigt individuellt hur mycket man dricker :)Hoppas du har haft en trevlig hälg :)

    SvaraRadera
  2. Jag dricker massor, oberoende på rutten har jag med mig 2-3 burkar. I Runner's World (tror jag det var) läste jag hur man skulle kolla om man dricker för mycket eller för lite. Du ska ställa dig på vågen innan du far och springa, och ställa dig på vågen då du kommer tillbaka. Har du gått upp i vikt, har kroppen samlat på sig vätska under passet och du har druckit för mycket, vice versa om du gått ner.

    SvaraRadera
  3. För mig beror det mest på vad det är för väder. Är det varmt som i somras tyckte jag att 7 kilometers pass var riktigt jobbiga utan dryck, medan jag på vintern springer 20 km utan nåt (vilket inte är bra... man borde nog ha påfyllning för sådana pass). Bättre att dricka ett par tvålflaskor än att vara utan (och omöjligen kan det ju bli för mycket med dessa småflaskor)

    SvaraRadera
  4. Heidi: Ja så är det väl nog. Och tack, helgen var fin! Hoppas din var bra den med! :)

    Jill: Jahaa, det ska jag prova på! Tack! :)

    Sofie: Det har du nog rätt i jo.
    Och på sommaren är väl de flesta kanske riktigt vatten-junkies! ;)

    SvaraRadera
  5. Jag dricker aldrig nånting medan jag springer. T.ex. nu under senaste 15km:s länken, inte en droppe. Under lektioner på gymmet dricker jag däremot lite grann, men aldrig när jag springer. Tror inte det heller är så nyttigt, så man borde väl hitta den gyllene medelvägen:)

    SvaraRadera