måndag, juli 06, 2009

2.19.46!

Nåjaa, nu har jag varit och springit av mej lite! :) 21.10 km gick loss på 2h 19min och 46 sekunder enligt min egen klocka, officiella tiden blev 2.19.52, inte så hemskt långt ifrån alltså :)
Jag är lite besviken på tiden och jag kunde mycket väl sprungit lite fortare de första 5 km, men det blev såhär nu och det är bra det också! :)

Kallt var det och blåste så in i tusan där ute på slätterna, men det kan man inte rå på! New Balance skorna såg nog sin absolut sista löp-runda i lördags och jag hade både vattenfyllda blåsor och blodfyllda blåsor på tår och fötter efteråt...skorna satt kanske aningen för löst kring fossingarna, men jag är så dålig på att snöra skorna: antingen sitter de för hårt och börjar värka eller så sitter de för löst och börjar skava och ger upphov till blåsor! Nå, man lär väl sig efter ett antal "blåsiga" löprundor?

Nedan har vi startlinjen, jag var lååångt bakom. Han (tredje från höger) med de gula skorna är han som vann herrarnas marathon med tiden 2.36.38, Teemu Piksilä heter han! Inte så tokigt va? Damernas marathon vanns av Susanna Hakomäki på tiden 3.29.06!
And, we are off!
Här kommer jag efter första varvet runt 10.55km! Batterierna i Mp3-spelaren gav upp där kring 9km, så jag sprang resten av loppet utan musik i örorna och det gick riktgit bra!
Och här kommer jag i mål vid 21.10km på den officiella tiden 2.19.52!



Drack lite kaffe efteråt för att försöka få upp värmen i kroppen! Tänk att det kan gå så snabbt från att man har himla varmt till att ha så himla kallt? Mina privata funktionärer var de bästa! Kaffe och smörgåsar hade de med sig och info om vad som hänt under hela evenemanget medan jag var och sprang! Ni rockar fett! :)
Jag och min fina medalj! :D

Är inte ens i närheten så sjuk och öm som jag var senaste gång jag sprang halvan! Det värkte i varenda cm av kroppen då, nu är benen kanske lite trötta och högra yttre smalbens-muskeln värker men inget mer! Återhämtningen har förbättrats jätte mycket! :)
Men, jag var otroligt trött i benen då jag kom i mål, jag skulle definitivt inte ha klarat ytterligare 21.10 km! Vad tusan ska jag göra för att klara 42km? Eller är detta en psykisk inställning till längden på loppet?

5 kommentarer:

  1. Grattis till en fin prestation!

    SvaraRadera
  2. Fint jobbat Liza! DU är superduktig.

    SvaraRadera
  3. duktig du! det gick ju jättebra.
    Angående blåsorna, tejpar du inte dina fötter med ex leukoplast?
    I fjol hade jag nog gärna slutat springa där vid ca 21 km men på något sätt så lyckades jag nog springa 21 km till. Efter ca 21 km är det nog den psykiska inställningen som är avgörande. det kommer nog att gå bra. Du vet om att det finns "farthållar löpare" med flaggor med olika sluttider på ( tror det börjar vid 3h sen 3,30h, 4 h, 4,30 h osv), ta sikte på en sådan och fokusera på flaggan och slå på autopiloten.

    SvaraRadera
  4. Tack ska ni ha!
    Nej, Cecilia, jag tejpar inte fötterna med någon form av plast av den enkal orsaken att jag inte visst att man gör det! ;) Tejpar man tårna då eller hur går det till? Finns plastet på apoteket eller i butiken? Och medföljer det intruktioner så man vet hur man ska göra?

    SvaraRadera
  5. Leukoplast är ett slags tygtejp mot skavsår. Du hittar leukoplsten i välsorterad sportaffärer men säkrast är det om du frågar efter det vid apoteket ( jag har inte varit in i et Apotek här i landet som inte skulle ha tejepn i sitt sortiment). den fins i olika bredleka och jar brukar använda den bredaste. Själv nöter jag ca en rulle varje år.
    Tips hur du skall tejpa. Olika skor ger skavsår på olika ställen. Av mina orienteringsskor så får jag oftast blåsor under stortån medans jag fick på lilltån av kayano. Fukt i skon brukar (svett, regn) främka uppkomsten av friktionsskador som skavsår. Alla tejpar olika.
    Åtminståne hälen brukar de flesta tejpa och dendär knölen vid stortåsroten. Sedan kan du kolla var du nu har blåsor ( dock efter ett par skor du skall kassera men det kan nog ge lite riktlinjer) och lägg rejäla tejpbitar. jag kan sätta in en bild på min blogg hur tejepn ser ut och om jag letar så kanke jag hittar någon bild på hur jag bukar tejpar mina fötter ( vill minnas jag har fotat mitt mästerverk nångång).

    SvaraRadera