måndag, juli 20, 2009

I´ve got the power!

Nu är det färdigtslarvat!
Semestern är slut och jag bilade iväg till jobbet idag 07:20, pigg och kry efter 4 timmars sömn...jep, så gick det till...

Med ynka 4 veckor kvar till mitt livs första maratonlopp är det hög tid att "ta sig i nackskarven" och se till att man är förberedd! Och var inte blyga nu, alla som känner att de kan bidra med ett gott råd eller två gällande en prestation på vilket område som helst så får mer än gärna dela med sig! Jag blir taggad bara välviljan! :)

Jag ska försöka få in en 25-30km:s runda under någon av den kommande helgens dagar. Jag måste känna på det, bli ödmjuk inför det kommande loppet. Efter det blir det kanske ännu en 15km sträcka och förövrigt har jag tänkt träna mycket men lite, om ni förstår hur jag menar?
Typ:
- 25dag: 2km uppvärming, 10x100m koordinationslopp, 2km nedvarvning
- 24dag: 5km+styrketräning
- 23dag: 2km uppvärmning, 6x500m långintervall/60sek vila per 500m, 1km nedvarvning
- 22dag: 5km+styrketräning
- 21dag: vila
- 20dag: 25-30km

- 19dag: 5km + styrketräning
- 18dag: 1km uppvärmning, 5km tempolöpning, 1km nedvarvning
- 17dag: 2km uppvärming, 10x100m koordinationslopp, 2km nedvarvning
- 16dag: 1km uppvärming, 5,5 km terräng, 1km nedvarvning
- 15dag: 5km + styrketräning
- 14dag: vila (fest)
- 13 dag: vila (återhämtning)

- 12dag: 5km + styrketräning
- 11dag: 2km uppvärming, 10x100m koordinationslopp, 2km nedvarvning
- 10dag: 15km
- 9dag: vattenlöpning 45-60min
- 8dag: 6km lugn löpning
- 7dag: vila
- 6dag: 2km uppvärmning, 6x500m långintervall/60sek vila per 500m, 1km nedvarvning

- 5dag: 5km+styrketräning
- 4dag: vila
- 3dag: 8km lätt distanslöpning
- 2dag: vila
- 1dag: vila eller lätt ~3km (beroende på hur det känns i benen efter resan)
- 0dag: 42195m!! :D

Vad tycks? Någon som vill protestera vilt? Tillägg/avdrag?

5 kommentarer:

  1. Ser ganska likadant ut som Szalkais marathon.se program. Annars rekommenderar jag en titt på det.

    Jag brukar inte dra ner på träningen fullt så mycket innan marathonlopp för då blir så seg i benen, men det är ju individuellt.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är nog Szalkai-baserat :) jag har bara ökat på träningsfrekvensen och dragit ner på mängden.
    Tack för tipset, jag får känna efter om blir segt då så kanske jag drar upp på mängden i sådant fall! :)

    SvaraRadera
  3. tror att det är liteindividuell hur man bör lägga upp det ochd e finn knappastnågot som är rätt eller fel.
    personligen sprang jag inget den sista veckan utan vattenlöpte och cyklade endast (för att hjälpa till kolhydatladdningen lite, inlagringen fungerar ju som bäst strax efter fysisk aktivtet).
    Jag hade fått tips om att använda de muskelgrupper jag sedan skulle använda mig mest av (under själva loppet) så lite som möjligt sista veckan därav vattenlöpningen och cyklingen.

    SvaraRadera
  4. Tack Cecilia för att du också delar med dej av dina erfarenheter! :) Jag har hört liknande saker som du nämde gällande samma vecka loppet ska avverkas. Kanske jag ändrar den sista veckans 8km till ett vattenlöpningpass i stället...

    SvaraRadera
  5. och kanske ändra om sista 3 km dagen innan till en shoppingrunda så gjorde jag:).

    SvaraRadera