måndag, oktober 11, 2010

ID

Hej hörni, då man får ett sånt där kort av postbäraren där det står typ:
Du har ett fått ett extra stort paket. Kan avhämtas från centrums postkontor fr.o.m. 11.10.2010 kl. 10:00.

Är det då inte meningen att tanten/farbrorn på postkontoret ska kolla att det faktiskt är jag som hämtar paketet? Jag har två gånger nu varit och hämtat mina extra stora paket och inte har dom aldrig frågat efter nåt ID-bevis.

Tänk om jag skulle ha tappat kortet och nån hittat det. Då är det bara för dom att marschera in på postkontoret, hämta paketet och förbruka innehållet utan att betala den medföljande räkningen, och vem är det som hamnar i blåsten? Nå inte är det avhämtaren eller postkontoret i alla fall...

Eller har jag fel?

7 kommentarer:

  1. Håller med! Jag har också hämtat paket i vasa flera gånger utan att behöva visa id. Mycket märkligt tycker jag. På R-kiosk har jag hämtat utan "det där kortet" också och inte behövt visa ID då heller.

    SvaraRadera
  2. Kaaja: Ja är det inte märkligt? På Siwa frågar man i alla fall då man får Matkahuolto-paket.

    SvaraRadera
  3. Inte har de någonsin frågat ID av mig heller, men jag har alltid tänkt att det beror på att det här är Ekenäs, en liten by.

    I frågan om vem som hamnar i blåsten, borde det inte egentligen vara postkontoret som inte gjort sitt arbete ordentligt? Fast borde och verklighet är givetvis olika saker...

    SvaraRadera
  4. Jill: Ja postkontorets fel är det ju egentligen, men hur bevisar man det då?
    :S

    SvaraRadera
  5. Det håller på mellan 19-22. Antagligen får man nog komma när man vill, men då kanske man blir utan goodiebag + grattis öl/vin:)

    SvaraRadera
  6. I Jeppis är man nog så duktig så att man måste visa ID. åtminstone de gånger jag har varit och hämtat ut ngt. Sen finns det ju gånger då jag itne behövt visa ID men då har jag varit "bekant" för utlämnaren (It's a small city...). Skärpning Vasa, begär ID!

    SvaraRadera
  7. Cecilia: Ja tack, skärpning!

    SvaraRadera