tisdag, oktober 12, 2010

Turbo

Där var dom i morse igen, turboläpparna.
Svullna, röda och kliar som f*n. Måste ju vara nån matallergi eller nåt? Tyvärr var det enda ovanliga jag åt igår mitt favorit lågkolhydrat-bröd...det är ju gjort av supermalda nötter och frön: mandelmjöl, vetegluten, linfrön, solrosfrön, salt och torrgäst. Vilka alla visst är rätt så allergena?

Mandel, linfrön och solrosfrön har jag dock ätit hur mycket som helst utan besvär hittills...och är inte nötallergier oftast väldigt allvarliga? Jag menar ögon-hals och tunga sväller och man inte får luft -allvarligt?
Vetegluten eller torrjäst? Nån som är/hört att man kan vara allergisk mot det?
Det kliar till och med inne i lungorna! Eller i övre bröstkorgen liksom...

Nåväl, jag ska låta bli att äta det i några dagar och se om det går över och sedan äta det igen för att se om det återkommer.

Men, från en sak till en annan, om ni ännu inte provat på tomat-fetaost-olivolja-basilika-och-gräslök-fatet så föreslår jag att ni för det! Jättegott!

Allright! Ciao!

8 kommentarer:

  1. Pusi pusi hali hali...=)Nötterna Lizaa,brukar gå ganska hand i hand me astma people...se on mun veikkaus...O jag har samma om ja själv äter nötter så börjar det klia i munnen och om läpparna e torra eller såriga så sväller detsom bara den!go to the doctor o kolla det där!

    SvaraRadera
  2. Hahaha. Så där har jag också sett ut. Då var det vitlöksrelaterad nässelfeber...

    SvaraRadera
  3. MariaK: Tror du? Men jag äter ju nötter och får inga problem av dem. ...

    Beatrix: Ja vosst ser det knäppt ut? Vitlök skulle jag nog inte gärna vilja bli allergisk mot...

    SvaraRadera
  4. på med läppglans och var glad. en del gör ju kirurgiska ingrepp för att få sånadär läppar. fast det inte kan det vara så kul när man inte vet vad det är som orsakar uppsvällningen.

    SvaraRadera
  5. Hur går det med LCHF-kosten? Kör du strikt? Jag har inte alls lyckats hålla striktkost. Men salladen ser ju riktigt nice ut, tror banne mig jag måste sväva ihop en sån imorgon.

    SvaraRadera
  6. Cecilia: Heheh, skämt å sido. Det är varken snyggt eller trevligt. Det kliar så in i norden! Nu har det lagt sig dock, igen. :)

    Kjell: Tack det går bra. -2kg på 1,5 veckor -1,5 cm runt midjan i navelhöjd. :)
    Jag kör stritk för min egen viktgrupp, dvs 27 g kolhydrater per dag. Salladen var riktigt morjens! Går lika bra med Mozzarella också! :D

    SvaraRadera
  7. Låter nice! Mitt LCHF:ande består av normal Lowcarb-mat plus skräpmat, så den är allt annat än strikt =)

    SvaraRadera
  8. Kjell: Värre kunde det vara! :)

    SvaraRadera