lördag, september 19, 2009

Glorious Inglorious Bastards!

Jag är så förundrad över hur en och samma man kan lyckas i sina förehavanden gång på gång! Jag talar naturligtvis om Quentin Tarantino! Och ja, skådespelarna (förmodligen utvlada av Tarantino) drog ju verkligen sitt strå till stacken... Inglorious Bastards är den bästa film jag sett på väldigt väldigt länge. Visst, den var mycket rå på sina ställen och jag fick nog sitta med både händer och öron täckta, men det överglänstes av...ja, jag hittar inte riktigt rätt ord för att göra rättvisa åt det jag vill säga...
Filmen var 2,5h lång och det märkets inte någonstans, den gick på ett huj!

Jag fascineras av Quentin Tarantino, han skulle kunna göra världens absolut mest värdelösa manuskript till en succéfilm! För trots att manuset oftast är spännande, intressant och intelligent så är det mera, tycker jag, hans sätt att filma som är pricken över i. Hans öga för kameravinklar, hans sätt att ta fram personligheterna hos filmens karaktärer, hans öga för detaljer och hans intelligenta tolkning av det stora hela... Han är ett geni helt enkelt!

Låter väl lite "babbligt" allt det här men jag har inte välsignats med talets eller formuleringens gåva, så det får "la gå" så att säga, men jag kände att jag måste åtminstone försöka få fram vad jag känner :)

Nån annan som tycker att Brad Pitt liknar Marlon Brando? På vissa ställen i filmen var han som en kopia och det var nog medvetet gjort...
Missa nu inte, för nåt i världen, den här filmen!

Ha en god fortsättning på lördagen gott folk!

5 kommentarer:

  1. Hon är nog där, men hon är på "baksidan" :) Det är ett dubbeluppslag av pärmen!

    SvaraRadera
  2. Don't worry. ;) Brad-filmer står ganska långt upp på prioriteringslistan. Kul att höra att du gillade den!

    SvaraRadera
  3. Jenny H: Ja, den är verkligen sevärd! Brad var ju, sin vana trogen, ögongodis! :)

    SvaraRadera
  4. Ja jävlar vad bra den var! Jag anser att det är hans bästa. Pub-dialogen är bara så...mmmm... *tumme-och-pekfinger-möter-läppar*

    Jag skulle kunna prata inglorious basterds i evigheter!

    SvaraRadera
  5. Beatrix: Ja, den var nog fantastisk! Den är en sån där film som man gillar allt mer ju fler gånger man ser den! :)

    SvaraRadera