torsdag, september 24, 2009

Transportlöpning!

Som lovat ska jag nu annonsera att jag blivit riktigt inspirerad till att börja transportlöpa och det är ultralöparen snorkfröken som är den outömliga källan till inspiration!
Jag ska alltså slå två flugor i en smäll och transportera mej till och från jobbet genom löpning! Inledningsvis två dagar i veckan, så man får känna på det och avgöra om det är nåt för mej eller inte! Jag har ju heller inte så lång väg till jobbet, kortarste sträckan var ~2,5km, men jag har hittat en lite längre väg (4km) och på sikt finns det en snäppet längre väg (5km) som man kan ta till utan att behöva springa förbi jobbet eller runt det... Så, då skulle man ha 8-10km på en dag i löpningsbagaget till att börja med i alla fall!

Jag har nog läst hennes transport löpnings inlägg förr också, men det har alltid låtit (i mina öron) så omständigt, jobbigt och kännts så avlägset "inget för mej" så att säga, men nu när jag tänker efter så är det sist och slutligen rätt så enkelt:
- stiger upp kl.06:00 (som vanligt)
- kastar i mej en kaffe och läser tidningen,
- sköter diverse morgonbestyr,
- drar på mej kläderna och doijorna
- and off we go! Väskan har man ju packet kvällen före...

Det tar 20-25 minuter för mej att springa 4km, en passlig fart på 5-6,25min/km. Om jag far iväg 06:45 är jag på jobbet ~7:15 och hinner bra väl duscha (vi har ett stor och fint omklädningsrum på jobbet) och klä på mej och dylikt tills 7:30 för att då börja jobba! :)

Låter det inte riktigt bra? Tanken är att inleda transportlöpningen nästa vecka, på tisdag tror jag.

Så det så! :D

8 kommentarer:

  1. Låter ju väldigt smart detdär. Lycka till :) Stiger du verkligen upp kl 6?! Du är nog superkvinnan.

    SvaraRadera
  2. Lycka till Liza! Har själv blivit inspirerad av Snorkfröken, men jag har ju bara 200 meter till jobbet. Tror jag får hålla mig till morgonlänk och dusch här hemma :)

    SvaraRadera
  3. Snowie: Ja, det gör jag! När stiger du upp då? Halvsju är inte mycket senare är kl.6, bara så du vet... :)

    Jenny: Hehe, ja hon är nog cool! Oj om man sku ha så kort väg till jobbet! Tycker det skulle vara skönt att inleda dagen med en sådan promenad på 200m...

    SvaraRadera
  4. det skulle nog vara helt skoj att transportlöpa till jobbet men jag jag börjar ju jobba 06.00 så bara tanken på att behöva kliva upp ännu tidigare än vad jag nu gör är inte så intressant. Jag håller mig nog till min cykel :).

    SvaraRadera
  5. Cecilia: Ja cykel är ett mycket bra frisklufts-transport-medel! :)
    Jag skulle nog inte heller komma upp någå tidigare än vad jag gör nu ens, så du är ju megaduktig som är på jobb 06:00! :) Heja du!

    SvaraRadera
  6. Du, jag stiger upp klockan 7..7:05... 7:30. Vääldigt sällan innan 7. Jag fungerar inte innan kl 7. Egentligen fungerar jag väl inte nåt innan kl 9. Men vi behöver inte berätta det åt nån ;)

    SvaraRadera
  7. Vad kul! Tycker ditt upplägg verkar jättebra, och vilken tur att ha bra ombytes o duschmöjligheter på jobbet!

    SvaraRadera
  8. Snorkfröken: Visst är det? Kul alltså! ;) Bra att du gillar mitt upplägg, får se hur det känns då jag sätter igång! :)

    SvaraRadera