onsdag, november 25, 2009

Lillajul, men bara för ankdammen?

Det har kommit till min kännedom att det endast är finlandssvenskar som firar lillajul inkommande helg (dvs. helgen då första advent infaller) = man pyntar lite grann, barnen får lite julgodis/choklad, och i den stilen...
Kan ni som har urfinskspråkiga finländska vänner eller släktingar ta reda på detta och meddela mig om det faktiskt stämmer? Tycker det låter så främmande, nog brukar ju mina finska kusiner fira lilljul...eller brukar de?


5 kommentarer:

  1. Jag tror det är främst vi finlandssvenskar som har lilla jul och firar den i samband med första advent. Sedan tror jag att traditionen har smittat av sig till urfinnarna (jag borde kontakta min vän som har en lic. inom etnologi). I Sverige vill jag minnas att de har sin lilla jul kring fjärde advent, typ dan före dan är den dagen de oftast kallar lillajul.
    Så här inom Finland tog det mig länge innan jag förstod att finnarna inte firar lucia (iof har luciafirandet spridit sig på finskspårkiga marker men det är nog inte så utbrett).

    SvaraRadera
  2. Håller med tidigare citerare. Tror att vi ankor börjat med den men fågelinfluensan smittat av sig till purfinnarna :)
    Hos oss har jag idag i brist på annat hängt upp julgardiner, julstjärnor och rotat i diverse jullådor på föremål jag jan ta fram redan :)

    SvaraRadera
  3. Cecilia: Okej, tack för din input...kanske det jo. Frågade faktiskt en på jobbet som är från Tervajoki och hon sade att dom nog firar lilljul. Kankse det är Ankdammen + hela Österbotten som firar lillajul? :)

    Heidi: :) Jo jag såg att du gjort det jo! Säkert riktigt fint och mysigt!

    SvaraRadera
  4. Hmm.. jag tror mig minnas att jag fick frågan av en purålänning förra året om vi i österbotten firar lillajul också? Jag tyckte det var världens dummaste fråga, men då kom jag sen på att det kanske inte är en självklar sak som firas i hela världen. :)

    SvaraRadera
  5. Jenny H: Nej det verkar ju onekligen så, tur att det är självklart för oss i alla fall! :)

    SvaraRadera