tisdag, november 03, 2009

Multum med jobb liksom

Jag har helt sjukt mycket jobb just nu! Jag har aldrig haft så här mycket att göra på en arbetsplats tidigare, kul är det men mycket. Tänkte bara meddela det ifall ni undrar varför nåt inlägg faller bort någon dag här eller så....

Det är faktiskt jätteroligt och intressant och det är en fin grupp människor jag får jobba med! Jag är bara lite slut i huvudet av allt språkligt tänkande efter 10 timmar av konstant tänkande på språket och helheter, då jag inte van vid det!
Siffror är bra på det sättet, man ser då de inte stämmer. Kombinerade bokstäver är en annan sak, man tror att man har det "det är det skrivs, det klingar bra" och sedan kommer nån med en slapp i fejset och säger "nej, nej så här är det"!
Nå, inte är det ju så där det går till heller, men jag har insett att jag har en del att lära mig om språket ändå! Alla viktiga översättningar visar jag dock alltid upp för en riktig klippa som har många års erfarenhet av skrift och språk och framför allt vår firmas språk, hon granskar mina texter och så korrigerar jag. :)

På menyn idag har vi räk-och-tonfisk-mössö! För er som inte härrör från Finland så kan jag berätta att det är något sådant som "röra", en räk-och-tonfisk-röra. Låter det vettigt? Vanligtvis består det av créme fraíche, räkor, tonfisk, lök, dill, citronsaft, majonnäs, färskost och tja, nåt sånt. Detta man rör ihop och brer ut på ett bröd av nåt slag, helst knäckebröd men man får nog välja själv!

Nu tar jag och hugger i!

Ha det gott så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar