tisdag, februari 15, 2011

Knåda

Hälsade på massören idag igen. Idag gjorde det mera ont än förra gången. Mina bakmuskler är helt sjuuukt spända, det gör ont bara man ser på dom. Och sedan den där senan som går längs med yttre sidan av vänstra låret. Det som gör att jag alltid får ont i knäet då jag springer lite längre sträckor och på hårt underlag, såsom springmatta.

Hittade en exakt beskrivande bild av fenomenet.
(tydligen frågan om löparknä i alla fall)

I höfthöjd gör det extraordinärt ont vid massage men inte annars
och i knähöjd känns det som om om benen skaver mot varandra.

Det är visst lite svårare grej att stretcha så där ordentligt, men jag fick lite tips på hur jag ska stretcha det och hur jag själv delvis kan massera eländet.

Bra så. Imorgon blir det åter en dag i matens tecken. Jul-lunch (vi hann aldrig med den kring julen) från jobbet på dagen och sedan en avskedsmiddag med det närmaste samarbetsteamet på kvällen. Jag börjar nämligen på ett nytt jobb på måndag. Men mer om det sedan.

Tjingeling!

6 kommentarer:

  1. Jepp jepp, exakt samma som jag dras med. Också på vänster sida. Finns en stretch som är speciellt för löparknä, men den är riktigt svår att få att ta på rätt ställe. Annars hjälper det att stretcha rumpa och nedre delen av ryggen. Dessutom har jag ytterligare ett par stretchar som hjälper (men jag skulle behöva visa dem, de är svåra att förklara). Med hjälp av sån prehab klarar jag allt utom betong numera :)

    SvaraRadera
  2. Oh, löparmassage är något av det smärtsammaste jag gjort! Vet flera som tycker annorlunda, men jag säger som Thåström: det är ni som är dom konstiga det är jag som är normal! ;-)

    SvaraRadera
  3. Ledsen men jag råkade titta på bilden... Hoppas att det inte gjorde för ont :) Hoppas att det släpper snart med lite stretch.

    Ta det lugnt på Jul-lunchen idag! Ska ni äta också? ;)

    SvaraRadera
  4. Johanna: Jag tänkte det då du beskrev loppet från 24h-löpandet i Esbo. Hoppas det kommer att hjälpa mig med! :)

    Andreas: Ja så är det. Oftast då jag säger att jag ska på massage är det nån som säger: "Åååh, va skönt!" och jag svarar "Nej, det är det verkligen inte!!". :)

    LöpareJanne: I höfthöjd gjorde det såpass ont att om det inte vore för att massören är VÄLDIGT stark och vill mig väl, så hade jag kunnat slå till honom!

    JA vi ska äta också. Vad trodde du? ;)

    SvaraRadera
  5. Exakt samma hade jag i höstas också. Jag fick lite stötvågsbehandling på muskeln och stretchade ordentligt och det gick rätt snabbt över faktiskt. Håller tummarna för att musklerna töjs ut snart!

    (psst - har du sett mina stretchövningar jag hade på bloggen för ngn vecka sedan; de är kanon för den muskeln)

    SvaraRadera
  6. Sofie: Tack! Ja jag tror det faktist! testade dom också, som hastigast. Ska testa dom lite långsammare nu! ;)

    SvaraRadera