måndag, februari 21, 2011

OLGA!!

HUJA!

Idag sprang jag mina allra första Olgor!! Det är alltså (rätta mig snälla om jag har fel) frågan om 1000 meters intervaller!

Ok, jag vet inte om man måste springa dom i minst någon viss hastighet (tror inte det, men rätta mig igen om jag har fel) så det kan hända att det jag gjorde var bara semi-Olgor.

Alltså:
5 km uppvärmning/fartlek
5 x 1000 m (5.27 min/km, 2 minuter vila mellan intervallen)
1 km nedvarvning

Vad säger du Sofie, eller nån annan som olgar sig (Johanna?)? Kan man kalla det Olgor? Eller gick det för långsamt?

Hur som helst är jag nog nöjd med mina 1000-meters intervaller.
Snart klarar jag kanske 5 min/km!

5 kommentarer:

  1. Blir ju helt slut av bara tanken :D Meeen därför blir inte jag någon marathonlöpare heller :)

    SvaraRadera
  2. Olgor (efter Olga Bondarenko) är egentligen 2*400 m + 2*300 m + 2*200 m + 2*100 m. Man ska alltså köra 400 meter i lite snabbare än tröskelpuls och andra fyrahundringen i lite långsammare än tröskelpuls, sen 300 i lite snabbare än tröskelpuls och så 300 i lite långsammare än tröskelpuls o.s.v. Totalt 2000 meter innan man vilar, alltså. Man brukar köra 3-5 ggr, med 3-4 minuter vila mellan seten.

    Det du körde är tusingar (som jag älskar, btw!) och jag tror att tempot är rätt så passligt för dig. Om du orkade allihop i samma fart så var det säkert bra. Ofta brukar man köra dem i tröskelfart, vilket innebär ungefär den fart du kan hålla på ett maxlopp på 10 km. Meningen är i alla fall att inte dra på sig alltför mycket mjölksyra under tusingarna (alltså hålla sig under mjöksyretröskeln till största delen i alla fall).

    Bra jobbat! :)

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat på dina "Olgor" tur nog är det inga intervaller som är uppkallade efter Ola som skulle bli... :)

    Det viktiga annars är väl att kunna hålla samma hastighet på alla intervallerna. Själv ska jag tokköra några på lördag.

    SvaraRadera
  4. Snowie: :) Men en sju-tusans cyklist är du i alla fall!

    Johanna: Oj herregud vilken miss av mig! Men tack för att du visar vägen! Man lär så man lever! Ja tack, jag orkade alla i samma takt (Sprang på löpmatta). Det finns en liiten chans att jag skulle kunna hålla 11 km/h i 10 km faktiskt. Då jag väl nådde 800 meter vid varje tusing kändes det helt ok faktiskt, tungt men inte olidligt.

    Janne: Hahahah! Var tar du allt ifrån? Vi verkar få topp väder till helgen här i Österbotten så, jag vet inte VAD jag ska göra! Skida som en galning eller springa som en tok! :)

    SvaraRadera
  5. Det är inte så lätt att ha koll på alla möjliga namn på alla världens upplägg :) Men jag mindes att jag hade läst något om Olgor tidgare och hittade det då du skrev om det och fick uppdatera mig själv lite också.

    Men tusingar är finfina grejer, bra maratonträning!

    SvaraRadera