lördag, februari 27, 2010

Bobsleigh

Det blev 10 km och pulldowns, men jag tror att jag gjorde dom fel. Bättre lycka nästa gång. :)

Medan jag sprang av mig på mattan visade man OS i Bobsleigh på Tv-rutan. Shit alltså! Har ni sett hur de där männen ser ut? De är en enda stor muskelmassa! Deras dräkter stramar åt så man tror att tyget spricker då de hoppar i sleden. Inte mig emot dock, men jag kan inte förstå vad de egentligen behöver dessa muskler till? Ja, de bör väl vara snabba de där sekunderna när de springer med sleden men sen då? De bara sitter ju i pulkan och hoppas att allt håller? Hittade inte de bästa bilderna men om ni vill se mera kan ni kolla här! Det gick nämligen inte att spara bilder från de officiella OS-sidorna! :)


Det blir bio ikväll. Scorsese's senaste! Vet inte vad den heter dock, det är favoriten som hittat den.
Jag hade gärna sett "I love you Phillip Morris", men han verkade inte så taggad på den. Kanske nån av mina flickor vill gå och kolla den med mig? :)

Ha det gott nu allesammans!

9 kommentarer:

  1. Du har en poäng, är det liksom bara de där fjuttiga metrarna det handlar om? Eller det faktum att de tävlar i kroppsstrumpa som gör att de bygger upp så mycket muskler? ;)

    SvaraRadera
  2. Om vi talar om den första bilden så är de ju inte alls så muskulösa som de ser ut. Det som de gör är trick nummer 1 i grundboken Hur Du Ser Tuffare Ut Än Vad Du Är. Det här tricket kan de flesta 14 åringar :)

    Med armarna i kors sätter man knytnävarna under biceps musklerna och pressar upp dom, så att de ser större ut än vad de är. Med samma pose får man bröstmusklerna att se större ut när man pressar knytnävarna upp i de främre armhålorna. Står man rak i ryggen kan man se riktigt muskulös ut :)

    Annars en helt idiotisk sport.

    SvaraRadera
  3. jag förstår mig inte på bobsleigh egentligen. Att åka ner för en ränna i ca 150 km /h och åkarna får anstränga sig för att hålla sig vid medvetande pga den höga g-kraften. En del dör ju i sporten, men det händer ju också i andra sporter men man utsätter ju nog sig i en ganska stor risk i bobsleigh helt i onödan enligt mig. Störtlopp förstår jag mig inte heller på. Bort med sporter som bobsleigh och störtlopp.
    Men visst ser åkarna lite heta ut!:)

    SvaraRadera
  4. Miranda: Ja, där har du även en poäng! Kanske den där vagnen också är tyngre än den ser ut?

    Tomas: Nej, det är inte bara frågan om den översta bilden. ;) Jag sade ju att bilderna inte var vidare bra. De lagen jag hann se behövde inga hjälpmedel för att få musklerna att se stora ut.

    Och ja, jag förstår mig inte riktigt heller på den där sporten.

    Cecilia: Ja är det inte lite korkat?

    Jag är inget underbarn då det gäller fysik, så: Är det skillnad på G-kraft då man åker 150 km/h med släde och då man gör det med bil? I bilen är det ju inte svårt att hållas vid medvetande i den (eller högre) hatigheten?

    Om det faktiskt är skillnad, så är det högst antagligen orsaken till lagmedlemmarnas pumpade fysik. Eller hur?

    SvaraRadera
  5. jag är inte heller någon fysiker men aftonbladet eller expressen? hade nån faktaruta för ett tag sedan. Vad det handlar om en skillnad i g-kraft om du färdas med bil eller med bobsleigh i samma hastighet. Jag borde leta upp faktarutan eller så klämmer någon smart in det hela rätta svaret (eller så tar man fram de dammiga fysikböckerna). Vad jag minns är att man i bobsleigh kan uppnå en g-kraft på 5 g vilket är ungefär den samma som när en raket skall upp i rymden. Samma g-kraft uppnås väl inte om man färdas i 150 km /h med bil? Med en berg och dal bana kan man uppnå en g-kraft på ca 2 g.

    SvaraRadera
  6. Hmm.. de behöver väl ha stora muskler för att få så mycket explosivitet som möljligt när de ska rusa iväg ibörjan. Och är inte massa bra när man ska ha bra fart på kälken? Sen tror jag också på att de vill fylla ut sina tajta dräkter. Men vi klagar ju som sagt inte på muskulösa män. :)

    SvaraRadera
  7. JennyH: Nej, det gör vi verkligen inte! :)

    SvaraRadera