lördag, februari 20, 2010

Det här med alkohol

Efter Badminton-passet igår kom jag hem till ett mycket väldoftande hus. Favoriten hade lagat mat. God mat. Vi började med honungsmelonskivor inlindade i parmaskinka och till huvudrätt blev det plankstek med vitlökspotatismos och ugnstomat. Det var utan att ljuga det godaste jag ätit på väldigt, väldigt länge. Och vin, väldigt gott vin.

Jag har ju inte druckit en droppe alkohol sedan nyårsafton p.g.a. träningen inför den nu avverkade Botniavasan. En arbetskamrat frågade om man märker nån skillnad, om mår man bättre? Ja, man är ju absolut piggare och orkar mera, men något desto mera konkret kunde jag inte säga. Förrän igår. Jag drack två rätt så stora glas rödvin med och efter maten, och efter en stund började hjärtat arbeta, så in i norden. Jag trodde det skulle dunka sig ut ur bröstkorgen på mig. Jag kände hur andingen blev tyngre, följt av total utmattning.

För första gången kände jag faktiskt hur kroppen verkligen arbetar med att få ut giftet ur kroppen. Och hur viktiga kroppsfunktioner, såsom andning, påverkas och "offras" för att maskineriet ska bli rent igen. Så ja, det är stor skillnad för kroppen om man dricker eller inte, även då det gäller mindre mängder.

Och det där är ju "bara" medan man dricker, sedan har vi ju fenomenet "dagen efter kvällen före"

Nåväl, kroppen får arbeta lite ikväll också för det är nämligen kalas med tjejerna idag! :D

Ha det gott!

8 kommentarer:

  1. Det är intressant det där, och jag tror helt klart att det handlar om "vanan" dvs att vissa dricker ju även under träningsperioder, något glas här och var och märker säkert inte av det. Men som i ditt fall, och som i mitt fall (drack några glas vin 2009 och året innan vid något enstaka tillfälle) så tror jag att det kommer som en chock för kroppen..

    SvaraRadera
  2. Miranda: Ja, det har du nog rätt i. Det där med vanan alltså. Jag har aldrig spottat i glaset och dricker gärna ett vin glas eller tre så gott som varje helg och har inte tidigare reagerat så här starkt. Men nu vet jag och kommer nog att tänka mera på saken för prestationens skull. :)

    SvaraRadera
  3. Tilläggas kan ju dock, att bara för att man är "van" betyder ju inte att man inte tar skada av det, det är bara inte lika uppenbart...

    SvaraRadera
  4. Jag har int heller någonting emot alkohol men jag konsumerar det sparsamt. Brukar kännas lite konstigt när vi är ut och äter och jag beställer mjölk eller vatten. I vilket fall så är ju alkohol ett gift för kroppen. Ju oftare man intar det desto "bättre" är mana tt göra sig av med det också.Är man en glad motionär tror jag nog int att man märker av alkoholkonsumtionens påverkan. för dem så spelar det ju sedan int så stor roll eftersom man int då riktigt är prestaionsinriktad. Tränar man prestationsinriktat, strukturerat, mot ett mål, må man vara aktiv motionär eller elit så gör man nog smart i att vara sparsam eftersom även träningsreslutatet är viktigt och alkoholen påverkar och träningsprestationen blir sämre. dåligt träningsresultat leder ju sedan också till dåligt tävlingsresultat. Sen påverkar ju akoholen lite olika på kvinnor och män, stor eller liten osv.

    SvaraRadera
  5. Jag hade ett vitt år 2007-2008. Det var helt sjukt intressant. Och jobbigt.

    SvaraRadera
  6. Jag lider inte av att välja bort alkohol, och det är inte för träningens skull. I detta samhälle är det tyvvärr lite "konstigt beteende" att beställa in läsk.. men men ultra är ju också knäppt i andras ögon ;)

    SvaraRadera
  7. jag har inte heller "lidit" av att välja bort alkoholen. Jag har nog valt bort alkoholen för tränings skull många gånger kanske mestt pga att jag haft svårt att få i hop mitt program ibland. Jag har skiftesjobbat veckan och skiften har varit utbredda över veckans alla dagar.

    SvaraRadera
  8. Cecilia I&II: Precis. :)

    Beatrix: Ja, jag kan tänka mig det! :)

    Miranda: "Konstigt" är ju i alla fall inte "vanligt" och det är ju alltid hemåt. :)

    SvaraRadera