onsdag, februari 10, 2010

Hej vet ni vad?

Löpning är tungt. Mycket tyngre än skidning. Även om kroppen blir mer utmattad vid skidning, eftersom hela kroppen används, så är syreupptagningen besvärligare vid löpning. Och därför kändes det mycket tyngre att springa än att skida. Så för mig i alla fall.

Planen var ju att skida idag, men jag har ont i högra armen och vågar inte bråka med den någå extra mycket ifall den skulle få för sig att gå och bli inflammerad.

Just ja, Äppeldrömmen.

Så här gjorde jag:
- Smorde en pajform med smör
- Smälte ca 4-5 msk smör
- Hällde det smälta smöret i pajformen (kanske det var onödigt att smöra pajformen?)
- Hällde på ca 150-200g mandelmjöl
- Tillade 1 tsk flytande sötningsmedel
- Knådade smör och mjöl tills det kändes bra*
- Skalade och hackade två äppel
- Kanelade äpplena rejält
- Spred ut de hackade äpplena över "paj"-degen
- In i ugnen (på lägsta hyllan) 200C i 15-20 min.

*lite i stil med cheesecake-botten-aktig.

- droppade 5 sacketter i 2 dl grädde
-vispade grädden
- vispade ner 4-5 msk turkisk yoghurt

Servera "pajen" med turkisk vispgrädde och mumsa på!
Det hela var rätt så smulpaj-aktigt. Men väldigt LCHF och det är ju alltid bra. :)

7 kommentarer:

  1. Haha - jag hade några smarta kommentarer gällande löpning vs. skidning, men så började jag läsa om äppelpajen, och så glömde jag allt :) . Verkade grymt gott.

    SvaraRadera
  2. Snorkkis: Ojdå, ja gott var det nog. Men hur ska vi få dig att komma ihåg de där kommentarerna?

    SvaraRadera
  3. Jag kan säga att jag tycker att skidåkning är ungefär tusen gånger jobbigare än löpning ;D

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Oj så gott det där låter. Skall absolut testa receptet :)

    SvaraRadera
  6. jag håller med Liza, att löpa är jobbigare än att skida även om mjölksyran kan bränna till på fler ställen när man skidar än när man springer. I nedförsbackar får man vid skidåkningen ju bort en hel del mjölksyra (åtminstone jag). har man dragit på sig mjölksyra vid löpning vet jag inte när man skall glida och pusta ut för att göra sig av med lite mjölksyra lika lätt som vid skidåkning?
    Kanske bara jag som upplever det hela på just det här sättet.

    SvaraRadera
  7. Miranda: Ja, det tyckte kanske jag nog också då jag började skida. Nu har jag dock inte gjort annat än skidat så det är väl lite hur man vänjer sig också. :) Men nu kommer löpningen tillbaka i mitt liv igen!

    Jenny: Ja gott var det verkligen! :)

    Cecilia: Nä du är inte ensam, I feel i too. :)

    SvaraRadera