tisdag, mars 02, 2010

Gym-idiot

Jag betedde mig som en sån där otrevlig gym-idiot idag.

Efter att jag löpt milen idag passade jag på att göra några set pulldowns, chinups-stil (alltså handflatorna vända mot ansiktet).
Medan jag satt där och gjorde dom och pausade mellan varven kom en kille och frågade om han kan träna medan jag pausar. Jag var inne i mina egna tankar att jag bara stirrade på honom, steg upp från "sadeln" och ställde mig att vänta med armarna i kors. Inte ett knyst kom det ur mig.
Då jag insåg hur jag hade betett mig var det ju för sent. Tusan också... :/

Och skulle någon vänlig själ som förstår-sig-på kunna hjälpa mig med följande?

Vilket är bättre och om vill blir starkare snabbt:
- träna långa serier med lite vikt (20-25kg)
- träna korta serier med mycket vikt (30-45kg)

Hur mycket och hur snabbt kan jag öka på vikten? 5-10 kg per vecka?

3 kommentarer:

  1. Korta serier, tunga vikter. Kör så tungt du orkar och lite tyngre. Utan att ta focus från det viktiga, korrekt kroppshållning.

    Hur snabbt du ökar beror på viken muskelgrupp du pratar om. I början ökar man också snabbare.

    SvaraRadera
  2. mer vikt och kortare repetitioner ger ju starkare och explosivare muskler, medan mindre vikt och längre repetitioner ger muskeluthållighet och flexibilitet.
    Öka kan du ju göra då du känner att det inte är lika tungt längre med dina nuvarande vikter. Beror ju på hur ofta du tränar just den muskeln också.

    SvaraRadera
  3. Kaaja & Linda: Okej, tack ska ni ha! Så ska jag göra då! :)

    SvaraRadera