måndag, mars 15, 2010

Studiestödet!

Gaaaaaah!! Jag blir bananas!
Om jag har slutat studera (dvs. examinerats) 31.7.2008 så ska väl inte mina inkomster efter det datumet påverka inkomstgränsen för erhållet studiestöd för året 2008??? Det är väl vad jag tjänar under studie/stödtiden som ska påverka? Eller hur?
Nu har jag besvärat mig och dom står fortfarande fast vid sitt beslut om återkrav och summan dom anger som orsak till återkravet är hela 2008:s årslön! Det kan väl inte vara rätt? Eller hur? Bekräfta mitt påstående, snälla!

Mummel....jag åker iväg på löpning nu...kanske jag är på bättre humör efter det...

11 kommentarer:

  1. Va? På riktigt? Hur fan tänker dom??? Det borde väl vara självklart att du inte ska betala...

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. min kompis hamnade ut för samma sak för något år sedan och jag minns inte hur det slutade. logiskt nog och rättvist enligt mig så tycker jag att inkomst efter utexamnierningsdatum inte borde påverka. sänd in kopia på examens bevis och tala "snällt" med FPA människorna

    SvaraRadera
  4. Va?! Nej! Jag har just besvärat mig för första beslutet, men har inte fått nåt beslut för min besväran ännu. Det är ju inte rätt! Inte vill jag heller betala :( Trodde det var klart case att jag inte ska betala, men nu blev jag ju rädd.

    SvaraRadera
  5. Sussu: Eller hur?

    Cecilia: Ja, jag skickade faktiskt ingen kopia på examensbetyget. Jag bara antog att eftersom Hanken har en egen KELA-tant så har hon dylika uppgifter till sitt förfogande. Gaah! Kunde dom inte bara säga att jag måste skicka examensbetyg då? :(

    Snowie: Mhmm...jag ska ringa/mejla vår KELA-tant imorgon och fråga vad det är frågan om!

    SvaraRadera
  6. Jag vet inte om man själv är tvungen att skicka in examensbetyget för att vi som studerat i Sverige har varit tvungen att skicka in all typ av papper själv och min kompis har examen från utländsk skola. Nog borde det väl gå att åtgärda ännu? eller är det fast beslutat?

    SvaraRadera
  7. Åtminstone stog det att man skulle skicka in examens betyget i det brev som jag fick hemskickat.

    SvaraRadera
  8. Nej med gud så onödigt. FPA kan nog reta upp en. Fattar inte varför man skall straffas för att vara en duktig studerande som dessutom jobbar vid sidan om! I feel so sorry for you!

    SvaraRadera
  9. Jag läste i nåt fpa blad om ett liknande fall. Det ska inte påverka, skicka kopia på betyg samt löneintyg eller specifikation från före och efter examina.

    SvaraRadera
  10. Cecilia: Jag får nog besvära mig ännu. :) Och det ska jag!

    Snowie: Ok, ja gör det ordentligt den här gången!

    Jenny: Ja, lite tjatigt är det. Och det tar alltid länge då man ansöker om stöd, men ack så fort det kan gå då de ska ha pengar tillbaka! ;9

    Jill: Tack, jag ska försöka en gång till! :)

    SvaraRadera