onsdag, januari 13, 2010

Tiomersalallergi

Vet ni vad det är för nåt?
Det är allergi mot etyl-kvicksilver! Varför i alla fridens namn måste allergierna heta nåt annat än vad de är?

På vår arbetsplats får de som vill svininfluensavaccination på arbetsplatsen, och för att snabba upp hela processen ska man fylla i en blankett i förhand. Där ska man bl.a. kryssa för Ja/Nej på följande:
- Äggallergi
- Tiomersalallergi
- Gravid

Varför kunde man inte tillämpa samma princip på tiomersalallergin som på äggallergin? Tiomersal är inte ens det kemiska namnet på kvicksilver som alltså är Hydrargyrym, utan neej nu ska vi hitta på nåt riktigt jobbigt så att ingen förstår vad det är frågan om!!!

Jag vet inte om jag är allergisk, så naturligtvis googlade jag:
- tiomersalallergi
- tiomersalallergi symptom
- allergi mot kvicksilver
- allergi mot kvicksilver symptom

Inte en enda artikel berättade vilka symptomen är vid överkänslighet mot kvicksilver. Bara att det är känt för att vara immuntoxiskt, man får neurologiska symptom eller att man sett samma reaktioner hos känsliga djurstammar bla, bla, bla…What??

Tänk om jag hamnar i koma nu då jag ska gå och få mig en spruta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar